Söndag 22 maj kl 13.00–13.30

I utställningen “Forntidsresan” står en helkroppsskulptur av en kvinna från stenåldern. Skulpturen är en rekonstruktion skapad utifrån kvarlevor efter kvinnan som dog i Lagmansören i Medelpad, för nästan 4 000 år sedan. Genom fyndet som helhet och genom analyser av hennes kranium har det varit möjligt att rekonstruera kvinnans utseende. Modellen är skapad av Oscar Nilsson och dräkten är skapade av Helena Gjaerum.

På söndag 22 maj kl 13.00 visar och berättar antikvarie Mona Nilsson om vem kvinnan från Lagmansören var och hur arbetet gick till med att rekonstruera henne. Välkommen till denna visning!

Samling i utställningshallen 1 tr ned. Visningen tar ca 30 min, och är gratis. Max 15 personer.

Kvinnan från Lagmansören

FORNTIDSRESAN – NIO TUSEN ÅR AV MÄNNISKORS SPÅR

Under tusentals år har människor flyttat till det vi idag kallar Västernorrland och södra Saepmie. De första människorna kom till vårt län för cirka 9 500 år sedan. De levde av att jaga, fiska och samla växter och bär och de flyttade runt mellan olika boplatser. Klimatet var varmare än idag.

I slutet av 2021 återöppnade utställningen om forntiden under namnet Forntidsresan – Nio tusen år av människors spår. I drygt ett år har arbetet pågått med att uppdatera, revidera och utveckla utställningen. Till stor del kommer besökarna att känna igen sig i historien om forntiden som den förmedlats tidigare, men också upptäcka en rad spännande nyheter. I utställningen finns många nya delar att upptäcka, bland annat fler berättelser, nya arkeologiska fynd och en spelupplevelse för barn. I utställningen finns också rekonstruktionen av kvinnan från Lagmansören, som är skapad utifrån kvarlevor efter en stenålderskvinna som dog i Lagmansören i Medelpad, för nästan 4 000 år sedan.

Klicka här för att komma till utställningssidan för Forntidsresan >>

Corona

Det finns inte längre några restriktioner men vi ber er fortsatt att visa hänsyn, hålla avstånd, tänka på handhygienen och stanna hemma om ni är sjuka. Museet behöver vara en trygg miljö för alla besökare och medverkande.

Hiss finns i museets entréhall.

Toaletter i entréhallen. Plats för handikapparkering 20 m från entrédörrarna.

Guiden använder röstförstärkare.