Konst

Västernorrlands museum arbetar inte bara med kulturarv, utan är även en publik plattform för samtidskonst. I fokus står den samhällsengagerade konsten som spänner över en mångfald av medier, uttryck och praktiker. Konsten förmedlas genom temporära utställningar och projekt av olika slag på museet i Härnösand och runt om i regionen.

Västernorrlands museum har även hand om samlingar av bland andra fotograf Viktor Lundgren och konstnärerna Bengt Lindström och Arne Jones. I entrén står verket RAM – en storskalig skulptur av Lars Kleen som byggdes särskilt för museet när byggnaden invigdes 1994.

Kontakt
Karolina Aastrup
Projektledare/curator, samtidskonst
Telefon: 0761 – 32 49 19


UTSTÄLLNINGAR OCH PROGRAM


BOXEN

Här i Boxen visar vi konstfilm som belyser kulturarv på ett lite annorlunda sätt. I det nya vinterprogrammet fokuserar vi på konstnärer och filmare som utgår från sin egen, personliga historia berättad genom en blandning av intervjuer, arkivmaterial och poetiska bilder. Varje månad presenteras något nytt, så kom gärna tillbaka ofta! 

 

Under april månad visar vi två filmer som kretsar kring identitet i relation till landskap och naturen – Faces och Eadni av Liselotte Wajstedt. 

Filmen Faces (2008) begrundar samefolkets landskap genom människors ansikten placerade mot en avlägsen bakgrund av ståtliga fjäll. Musiken är komponerad av Peter Svenzon och består bara av röster. Den här filmen är också del av ”Sami”, ett dansperformance av Charlotte Öfverholm.  

Eadni (2023) är en film om människors förhållande till naturen. I filmen möter vi Háldi, ett skogsväsen som kan locka barn till skogen. Är hon endast en del av samisk mytologi eller lika verklig som du och jag? 

Vem är hon? Varför skulle hon vilja locka barn ut i skogen? Är hon ond eller egoistisk? Eller kanske bara ensam…? 

Háldi är en del av sin skog och beter sig lite udda, för ibland tar hon formen av ett träd, eller blir en del av mossan. Háldi är en del av det ekologiska systemet, precis som vi. Barnen som lockas iväg av henne blir en del av naturens fauna. 

Eadni, som betyder mamma, är en visuell skapelseberättelse som manar till eftertanke och hopp om att vi ska skydda naturen och se till att det eviga kretsloppet fortsätter. Filmen visades som en del av filmprogrammet ÁRRAN 360° under Venedigbiennalen 2022. 

 

Om konstnären
Liselotte Wajstedt är en svensk-nordsamisk regissör och konstnär, vars verk spänner över dokumentärfilm, bildkonst, fotografi, skulptur- och textilkonst. Hon är utbildad i animation och experimentell film vid högskolan på Gotland. 

Faces, 2008
Längd 03:29 min
Distributör Filmform 

Eadni, 2023
Längd 07:00 min 
Distributör Filmform 

 


Bengt Lindström ur samlingarna

År 2006 donerade Michèle och Bengt Lindströms stiftelse för modern konst sin samling till Västernorrlands museum. Samlingen omfattas till största delen av Lindströms grafiska produktion, och det är den vi vill lyfta fram genom olika tematiska urval under 2023 och 2024.  

Först ut är De fyra elementen: Jorden, Luften, Elden, Vattnet (1998) – en serie verk som har framställts med hjälp av aquagravyr. Tekniken utvecklades specifikt för Lindström av grafikern Bernard Pras i Paris. Den djupa reliefen är möjlig genom att motivet trycks på våt pappersmassa. Med en avgjuten form, en så kallad matris, kopieras Lindströms kraftiga penseldrag och tjocka färglager över till pappret.  

Bredvid verken visas filmen Lindström – En jävel på färg och form av Dag Jonzon och Hans Östbom.  Filmen är knappt en timme lång och startar varje hel timme. 

Skulpturen i montern kallas Springaren (1992) och är en utveckling av ett av Lindströms mest kända verk Tors hammare (1980/1992) som finns utställd som ett offentligt verk i Östersund. Exemplaret här är den enda i sitt slag och användes för att göra en av pjäserna till ett schackbräde signerat Lindström som skapades av vännen och samlaren Curt Aspelin 1994-95. 

Om konstnären 

Bengt Lindström föddes 1925 i Storsjö Kapell, Härjedalen och dog 2008 i Sundsvall. Han var bildkonstnär och utbildade sig på Konstfack och Isaac Grünewalds målarskola i Stockholm. Lindström fortsatte sina konststudier i Köpenhamn och på Art Institute of Chicago. Efter andra världskriget, antogs han vid André Lhote och Fernand Légers målarskolor i Paris.  

Genom sitt intresse för färgens inneboende kraft kom han under 1950-talet i kontakt med den tyska expressionismen och med COBRA-gruppen. Lindström gjorde ett flertal monumentala offentliga arbeten som till exempel Asagudarna på fasaden till Åbyverket i Örebro och skulpturen Y:et som invigdes 1995 utanför Timrå.  

Bengt Lindström finns representerad i olika permanenta samlingar i mer än 38 museer runt om i världen, bland annat, Moderna Museet i Stockholm, Centre Georges Pompidou i Frankrike, Louisiana i Danmark och Tate Britain i Storbritannien.  

 


”Ögat, handen, rummet, tiden”

Kanske har du sett Lars Kleens monumentala skulptur RAM som står i entrén på Västernorrlands museum och kraftfullt sträcker sig upp mot ljuset på våningen ovanför? Verket skapades i samband med att den nya museibyggnaden skulle invigas 1994 och har stått här sedan dess. Eftersom det är lätt att bli hemmablind har vi tagit in Ögat, handen, rummet, tiden – en dokumentärfilm av Nils-Olof Hedenskog som genom poetiska bilder och intervjuer följer Lars Kleens arbete. Vi får blicka in i ateljén och följa med vid installation av storskaliga publika verk och utställningar, däribland REP i Lund och RAM här i Härnösand. Filmen öppnar upp för en närmare förståelse av Lars Kleens utforskande arbetsprocess och fascinerande konstnärskap.

Stillbild ur Nils-Olof Hedenskog, Ögat, handen, rummet, tiden, 2000.

Arne Jones – Skulptören från Medelpad

Arne Jones (1914-1976) uppväxt i Medelpad rörde sig från födelseorten Borgsjö till Erikslund och Fränsta. I början av 1930-talet läste han vid Ålsta folkhögskola innan han flyttade till Stockholm för vidare studier. Under denna tid var rationellt tänkande och vetenskap ledord för modernister som Jones och hans umgängeskrets, som även hyllade idéer om demokrati och internationalism som vuxit sig starka i skuggan av andra världskriget.

Under sin livstid skapade Jones sextionio offentliga skulpturer från Luleå till Lund. På museet visar vi filmer av två av dem – Spiral åtbörd (1954) som står på Kristinaplatsen utanför Norrköpings museum och Sinsemellor (1970-1971) utanför Ekbackens äldreboende i Sundbyberg (tidigare Sundbybergs sjukhus).

Jones konstnärliga praktik tillhör det som brukar kallas konkretism, även om han själv inte höll med om kategoriseringen. Den konkreta konsten ville vara fri från all avbildande och symbolisk karaktär, men i många fall refererade ändå verken till något befintligt. Jones rörde sig under sin livstid mot en allt högre grad av stilisering i sina verk. Han övergav dock aldrig kontakten med formens förlaga som oftast handlade om den mänskliga kroppens former parade med arkitekturens fokus på rymd och volym.

Arne Jones, Kvinna med viadukter, 1947.


Tidigare utställningar och program kan du läsa om nedan: