Torsdag 10 februari kl. 19.00-19.45

Invigningen sänds live på Facebook. Länk till invigningen:  https://www.facebook.com/events/639918683729432/

Efter en lång väntan är hon äntligen här. På torsdag den 10 februari med start klockan 19.00 inviger museet i en digital sändning på Facebook en verklighetstrogen skulptur som föreställer en kvinna som begravdes i Lagmansören för ca 4 000 år sedan. Utgångspunkten för skulpturen är ett kranium som hittades i en hällkista från stenåldern.

Rekonstruktionen är gjord av modellmakaren och arkeologen Oscar Nilsson och kläderna är tillverkade av garvaren Helena Gjaerum. Det gemensamma resultatet är en tolkning av hur kvinnan skulle kunna ha sett ut. Skulpturen i skala 1:1 blir en del av den nya utställningen Forntidsresan – Niotusen år av människors spår.

Vill du veta mer om Kvinnan från Lagmansören och om processen att rekonstruera henne? Missa då inte den digitala invigningen!

Vill du se hur Kvinnan från Lagmansören har skapats? Se Oscar och Helenas videodagböcker på Kunskapslandet:

Programinnehåll:

– Trailer om rekonstruktionen.

– Kajsa Hartig, avdelningschef för Museiupplevelser och samlingar, berättar om arbetet.

– Ola George, arkeolog vid Länsstyrelsen Västernorrland, berättar om graven vid Lagmansören.

– Mona Nilsson, utställningsproducent för Forntidsresan, informerar om videodagböcker.

– Hälsningar av Oscar Nilsson och Helena Gjaerum.

– Frågestund med Ola George. Västernorrlands museums arkeologer svarar på frågor på Facebook.

– Avslut och bildspel.

Forntidsresan – Niotusen år av människors spår

Under tusentals år har människor flyttat till det vi idag kallar Västernorrland och södra Saepmie. De första människorna kom till vårt län för cirka 9 500 år sedan. De levde av att jaga, fiska och samla växter och bär och de flyttade runt mellan olika boplatser. Klimatet var varmare än idag.

Den 20 november återöppnade utställningen om forntiden under namnet Forntidsresan – Niotusen år av människors spår. I drygt ett år har arbetet pågått med att uppdatera, revidera och utveckla utställningen. Till stor del kommer besökarna att känna igen sig i historien om forntiden som den förmedlats tidigare, men också upptäcka en rad spännande nyheter. I utställningen finns många nya delar att upptäcka, bland annat fler berättelser, nya arkeologiska fynd och en spelupplevelse för barn.