Sparkbana och skidspår för nybörjare

29 januari – 14 mars 2021

Lånesparkar är tillgängliga dygnet runt, oavsett öppettider!

en man, en kvinna och ett barn med skidor ute på en is

Har du åkt spark någon gång? Nu kan du prova på sparkåkning på Murberget. Friluftsmuseet är ett härligt område för sköna vinterutflykter. Här finns många fina promenadstigar. Denna vinter preparerar vi också spår där man kan åka spark och skidor. Vi hoppas att spåren ska vara farbara fram till sportlovet och kanske hela mars, men med reservation för skiftande väderlek.

Sparkåkning

ett par som åker spark

Museets sparkbanan går mellan utescenen och såghuset bortanför timmerkojan. Du kan låna en av museets sparkar eller använda din egen. Lånespark kan du hämta vid utescenen och lämna tillbaka den där efter avslutad sparkfärd.

Sparkbanan är ca 500 m lång.

Obs! att vägen där sparkbanan går sandas inte och används på egen risk.

Tänk på att visa hänsyn och hålla avstånd till andra sparkåkare.

En spark kan enklast beskrivas som en stol som sitter fast på två medar som glider lätt fram över vägar med snö och is. Den som kör sparken står bakom stolen, håller i stolsryggen och har fötterna på medarna. Man får fart genom att sparka med ena foten i marken mellan medarna. Samtidigt kan en annan person sitta på stolen och åka med som passagerare.

Sparken, eller sparkstötting som är det fullständiga namnet, uppfanns i Norrland för ca 150 som en vidareutveckling av kälken.

Sparkstöttingen

Skidåkning

kvinna med skidor som ramlat i snön

Museets skidspår är ett lätt-åkt spår för nybörjare, på ängen framför Murbergets utescen.

Du använder dina egna skidor och åker på egen hand. Hör av dig till oss om du aldrig åkt skidor och behöver låna utrustning,  telefon: 0611-88600.

Spåret är ca 400 m långt.

Tänk på att visa hänsyn och hålla avstånd till andra skidåkare.

Skidor kan beskrivas som två långsmala träbitar som man sätter fast på fötterna för att glida fram över snön. Oftast behöver man särskilda skor, sk pjäxor, för att sätta fast skidorna under fötterna. För att få fart behöver man ett par stavar, dvs en lång käpp i varje hand, som man stöter i marken för att knuffa sig framåt i skidspåret.

Skidåkning är en mycket gammal teknik som gör det lättare och fortare att ta sig fram där det är snö. Världens äldsta bevarade skida är över 5.000 år gammal och hittades i Kalvträsk i Västerbotten.

Tillgänglighet

Sparkbanan och skidspåret är ganska plana, har små stigningar och är lätta att använda.

Vägen där sparkbanan är sandas inte och kan vara hal. Används på egen risk.

Det finns grusad gångväg fram till utescenen där skidspåret och sparkbanan börjar.

Utescenen ligger ca 150 m från museets parkering.

Museibyggnaden är tillfälligt stängd. När den öppnar igen kommer det att finnas tillgång till toaletter tisdag-söndag kl 10-16.

Corona/Covid-19

Coronapandemin pågår fortfarande så ta hand om dig och visa omsorg mot andra besökare på museet. Håll avstånd samt stanna hemma om du har förkylningssymptom.