Sommarsäsong på Murberget Friluftsmuseum
Öppet alla dagar 21/6-11/8 kl 11.00-17.00.
Plats: Murberget Friluftsmuseum

Välkommen att hälsa på i torpet, skolan, Murbergskyrkan, prästgården och Ångermanandsgården. Kl 11-17 finns det museivärdar som guidar och gör aktiviteter i gårdarna. Vid prästgården finns det kaniner och vid torpet finns det får i hagen och höns som spatserar fritt på gårdstunet.

Vi har många återkommande aktiviteter särskilt för barnen:
Varje dag kl 13.00-ca 13.30 Gammeldags lektion i skolan. Söndagar sång och musik.
Tisdagar kl 14.00 – ca 15.00 Småbotisdag på fäbodvallen. Sång, lekar och berättelser.
Onsdagar kl 14.00 – 15.00 Medeltida Bildverkstad i Murbergskyrkan och kyrkkrogen.
Torsdagar kl 14.00 – 15.00 Kägelspel för barn med instruktör på kägelbanan.

Återkommande program:
Onsdag-söndag kl 11.00 Morgonstämning med Karin Skoglund i Murbergskyrkan. Karin stämmer sina instrument och bjuder på en rofylld stund i början av dagen.
Onsdag-lördag kl 11.00-17.00 Vävning i Ångermanlandsgården med Härnösands Vävstugeförening.
Tisdagar kl 12.00-15.00 och torsdagar kl 17.00-20.00 finns Härnösands Trädgårdsodlareförening i prästgårdens vackra trädgård. Passa på att få odlingstips och lär dig mer om växterna i sommarens rabatter och kryddträdgård.

Torsdagskvällar:
På torsdagar är det dessutom kvällsprogram i Murbergskyrkan och i prästgården (se detaljinformation på respektive datum i kalendariet), och kägelbanan håller öppet med instruktör för alla som är sugen på att spela kägel, ända till kl 20.

Fri entré.

Tillgänglighet: friluftsmuseets byggnader är gamla och har delvis begränsad tillgänglighet. I skolan ligger skolsalen en trappa upp och på Ångermanlandsgården är det en ganska hög bro med flera trappsteg.