Påsken på museet

Ett rosa ägg i mjuk mossa

Fredag 10 april- söndag 12 april kl. 12.00-16.00

Vi har på grund av coronaviruset alla aktiviteter utomhus. Aktiviteterna passar både för dig som kommer ensam som dig som kommer med kompisar eller grupp. Tänk bara på att hålla avstånd till varandra för att hindra att viruset sprids vidare. Längst ner har vi skrivit lite information om hur vi på museet jobbar under dessa aktiviteter för att inte du eller någon annan besökare eller vi som jobbar på museet ska bli sjuk.

Utanför museibyggnaden finns museets personal till hjälp för att visa olika roliga lekar som passar att leka i dessa coronatider, och som gör att ni har så lite kontakt med varandra som möjligt. Vissa av lekarna är också sånt som man lekte förr i tiden, så passa på och ta reda på vad man lekte när farmor och farfar eller mamma och pappa lekte när de var små. Vissa lekar kanske du känner igen även idag när du leker. Du kan bland annat få prova rockring, gå på styltor, äggrullning etc. Du kan också få pyssla lite utomhus, som att måla stenar till olika djur.

Du kan också gå på Tipspromenad med påsktema, som har 10 kluriga frågor med det som hör påsken till. Pröva dina kunskaper och se hur mycket du känner till om påsken. Tipstalong hämtar du av museets personal utanför museibyggnaden och lämnar sedan in den på samma ställe, och då kan du se hur många frågor du svarade rätt på.

Det finns också en spännande äggjakt där du kan försöka leta fram Påskharens gömda påskägg. I påskäggen finns det olika uppdrag där man ska försöka få fram siffror till en kod som leder er till Påskharens hemlighet. Det är 8 olika uppdrag med klurigheter som man ska försöka lösa. Information och instruktioner får du från museets personal utanför museibyggnaden.

Det går också bra att sitta och fika utomhus i friska luften. Ta dock med eget fika då museets kafé och restaurang är tillfälligt stängd i dessa coronavirustider.

Särskild information med anledning av Corona/Covid-19:

Vi vill att du ska känna dig trygg under ditt besök på museet, och vi har därför gjort så att dessa aktiviteter ska vara en säker miljö för att inte sprida coronaviruset vidare.

Det är väldigt viktigt att du inte besöker oss om du är sjuk eller verkar vara förkyld, till exempel att du har ont i halsen, hosta, feber eller ont i kroppen eller liknande. För att inte vi som jobbar på museet eller våra andra museibesökare ska bli sjuka så måste du vänta med att besöka oss tills du blir frisk igen, 2 dagar efter att du blivit symptomfri. Vi önskar även att du är extra noga med att tvätta händerna eller använda handsprit, håller ca 1,5 meters avstånd till andra, undviker handhälsning samt hostar och nyser i armveck eller näsduk.

Museet gör åtgärder för att du inte ska bli sjuk när du besöker oss under dessa aktiviteter. Redskap och annat som används under aktiviteterna kommer bli avtorkade med trasa och desinfektionsmedel mellan gångerna som de används. Det finns också handsprit att använda för att smörja in sina händer med, och inne i museibyggnaden kan man också tvätta sina händer med tvål och vatten.

De lekar och aktiviteter som museet har under påsklovet görs med så lite kontakt som möjligt. Vi på museet följer noggrant utvecklingen av coronaviruset och vad regeringen och folkhälsomyndigheten ställer upp för krav och rekommendationer. Därför kan situationen förändras och vi som museum måste ändra i de aktiviteter vi erbjuder. Det kan också bli så att vi behöver ställa in. På museets hemsida och sociala medier som Facebook och Instagram står det om något förändras, så kolla upp där hur läget är innan du besöker oss.