Söndag 20 februari kl 14.00-15.00

Den Härnösandsfödda OS-guldmedaljören i curling Anette Norberg kommer till museet och berättar om sina erfarenheter och upplevelser av Västernorrland förr och nu. Programmet genomförs i samband med utställningen Att fånga en plats- berättelser från Västernorrland.

Plats: Hörsalen, Västernorrlands museum.
Antal platser: 140.

Det är inte längre några coronarestriktioner men vi ber er fortsatt att visa hänsyn, hålla avstånd, tänka på handhygienen och stanna hemma om ni är sjuka.

Anette Norberg

Anette Norberg är född 1966 i Härnösand och föddes in i en curlingfrälst familj i Härnösand, där både mor och far höll toppklass som spelare. Anette kom snabbt att gå i deras fotspår, och har sedan dess vunnit flera internationella mästerskap i curling med namnet Lag Norberg. Under många år representerade Anette moderklubben Härnösand CK. Hon är en av världens bästa curlingspelare genom tiderna och har tagit två OS-guld, 2006 och 2010, samt tre VM-guld och sju EM-guld. Totalt tog hon 23 mästerskapsmedaljer mellan 1984 och 2011, och är också invalda i curlingens Hall of Fame. 2012 tilldelades hon dessutom Victoriastipendiet.

2013 meddelade Anette Norberg att curlingkarriären var över. Hon bor nu sedan en tid tillbaka i ett hus på Ekerö, intill Mälaren strax utanför Stockholm med sin familj. Hon hade en utbildning att falla tillbaka på inom matematik och jobbar idag som avdelningschef i försäkringsbranschen. Anette sitter dessutom i Sveriges Olympiska Kommitténs styrelse, och tar också uppdrag som föreläsare.

Förutom curlingkarriären har Anette också synts i flera TV-produktioner, som till exempel Mästarnas mästare, Let´s dance och Hela kändis-Sverige bakar.

– Hörsalen Oden ligger i direkt anslutning till museets entréhall.
– Toaletter i entréhallen.
– Plats för handikapparkering 20 m från entrédörrarna.