Litteratur från länet sommaren 2020

Det har blivit en sommartradition att träffa länets litterära sällskap på Murberget. I sommar ses vi utomhus i prästgårdens vackra trädgård. Kom och få inspiration till sommarläsning. Upptäck en för dig ny författare eller återupptäck en gammal favorit.  Programmet pågår kl 15.00-ca 17.00, sluttiden kan variera så var på plats kl 15.00. Fri entré. Länets litteratursällskap turas om med värdskapet.

Torsdag 18 juni är det Lars Ahlin-sällskapet som finns på plats.

Författaren Lars Ahlin
Lars Ahlin föddes 4 april 1915 i något som han själv beskriver som ett slumområde i ett hus på Bleckslagargatan 24 i Sundsvall. Han var yngst av sju syskon. När han var tre år flyttade familjen till Stockholm, där modern Jenny (född Lannersted) rymde från äktenskapet för en yngre man. I Stockholm fick barnen i realiteten klara sig själva, eftersom fadern, Gustaf Ahlin var handelsresande och borta hemifrån under långa perioder. 1922, när Lars Ahlin var sju år, gifte hans far om sig med Tina Jakobsson, ensamstående mor till två pojkar. De bodde i Hellbergska huset på Storgatan 33 i Sundsvall. Gustaf Ahlin flyttade också dit med fyra söner. Lars Ahlin var därmed tillbaka i Sundsvall, men kallades efter sina fyra år i Stockholm för stockholmaren. Redan från början hade han alltså en särskild distans till Sundsvallslivet.

Lars Ahlin debuterade 1943 med idéromanen ”Tåbb med manifestet” och hans egensinniga och stilistiskt skiftande romaner gjorde honom till en av efterkrigstidens mest uppburna svenska prosaister.

Lars Ahlin-sällskapet bildades i april 2000.
Läs mer på Lars Ahlin-sällskapets hemsida

Med anledning av Corona-situationen hålls programmet utomhus. Tänk på att hålla avstånd, god handhygien samt inte närvara om du har förkylningssymptom. Vi behöver vara en trygg miljö för både medverkande och åhörare.

Kl 14.45 sänds en kort webb-intervju med de medverkande ut via museets hemsida och Youtube kanal. Så även du som inte har möjlighet att komma till Murberget kan vara med en stund.
Reservation för Coronakrisens eventuella påverkan i sommarprogrammet. Se aktuella uppdateringar på museets Facebook-sida.

LITTERATUR FRÅN LÄNET
Hela programserien sommarens 2020:

18 juni Lars Ahlin-sällskapet.
25 juni Birger Norman-sällskapet och Emil Hagström-sällskapet. Filmvisning i hörsalen.
2 juli Karl Östman-sällskapet.
9 juli Alfhild Agrell-sällskapet.
16 juli Pelle Molin-sällskapet. Filmvisning i hörsalen.
23 juli Laura Fitinghoff-sällskapet.
30 juli Olof Högberg-sällskapet
6 augusti Ludvig Nordström-sällskapet och Janne Vängman-sällskapet

Alla träffarna är i prästgårdens trädgård utom filmvisningarna 25 juni och 16 juli.