Torsdag 10 januari 19.00-20.00

I denna musik- och berättarföreställning får publiken följa Hillevi Öberg på hennes resa i musikens tjänst. Från bondehemmet i Borgsjö och vidare ut i världen med fiolen och musiken som ledstjärna. Hennes historia och egna polskor varvas med Emma Ahlberg Eks nyskrivna musik, allting framfört och berättat av Hilleviensemblen.

I september 1916 gick spelmanstävlingen i Sundsvalls Stadshussalong av stapeln. Bland de tävlande fiolspelmännen var det ett namn som stack ut – Hillevi Öberg, 18 år, den enda kvinnliga fiolspelaren i tävlingen. Hon imponerade stort på juryn och hennes kraftfulla spel gav henne en tredjeplats.

100 år senare fann folkmusikern Emma Ahlberg Ek en notis om detta i ett folkmusikdokument och bestämde sig för att ta reda på vad som hänt Hillevi efter spelmanstävlingen. Hon upptäckte fler och fler ledtrådar som visade en färgstark kvinna med ett spännande levnadsöde.

I föreställningen får publiken följa Hillevi men även Emmas väg till återupptäckandet av henne. Bakom den lilla notisen i folkmusikdokumentet gömde sig en kvinna som verkligen gick en krokig men starkt målmedveten väg i musikens tjänst under första halvan av 1900-talet. Som gift tvåbarnsmor utbildade hon sig i Tyskland på musikakademi, hon kom tillbaka till Sverige, blev änka i unga år, tog jobb som biografmusiker i Boden, blev arbetslös när stumfilmen ersattes med ljudfilm, flyttade till Kiruna där hon startade ett musikkonditori… Historien om Hillevis liv väckte Emmas tankar om alla bortglömda kvinnliga föregångare inom musiken och konsten. Kvinnorna som, trots att de är svåra att upptäcka i historiedimman, ändå har funnits där och lagt grunden för oss som nu kommer efter.
Hillevis historia vävs på ett naturligt sätt ihop med hennes egna polskor samt Emmas nyskrivna musik, allting framfört och berättat av Hilleviensemblen.

Medverkande musiker den 10 jan:

Emma Ahlberg Ek – femsträngad fiol

Patrik Grundström – kontrabas

Mattias Mårtensson – slagverk

Markus Räsänen – dragspel

OBS! Entré 180 kr. (medl. Musiksällskapet 150 kr)
Samarr. Härnösands Musiksällskap, Härnösands Folkhögskola

Varmt välkomna!