Guidad visning av utställning om Ådalen 31

Torsdag 31 mars kl 19.00-19.30

Konservator Linnea Sverkersson visar utställningen ”Ådalen 31 – vändpunkt i svensk historia”. Visningen tar ca 20 min. Samling i Galleriet 1 tr ned rakt fram. Begränsat antal deltagare, max 15 personer.

Fri entré! Ingen föranmälan krävs.

Utställningen “Ådalen 31 – vändpunkt i svensk historia”

en utställning om övervåld och motstånd.

I ett obeväpnat demonstrationståg skjuts den 14 maj 1931 fem personer till döds av inkallad militär. Händelsen blev en brytningspunkt i svensk historia. Det som skedde i Lunde får inte glömmas bort.

Hur ser tilliten ut till samhället idag? Hur mycket har hänt på 90 år?

Utställningen är en samproduktion mellan Actit Kommunikation, Föreningsarkivet Västernorrland och Västernorrlands museum.

Läs mer om utställningen >>

Corona

Det är fortfarande pandemi så tänk på att visa hänsyn och hålla avstånden. Viktigt också att tänka på handhygienen och stanna hemma om du är sjuk. Vi behöver vara en trygg miljö för alla besökare och medverkande.

Toaletter i entréhallen.

Plats för handikapparkering 20 m från entrédörrarna.

Guiden använder Röstförstärkare.