I utställningen Att fånga en plats- berättelser från Västernorrland finns två halsband som skänktes av Ella Grainger till museet i Härnösand 1969. Ella Grainger har dock aldrig varit i Västernorrland. I detta föredrag får du veta mer om denna fascinerande kvinna.

Ella Grainger (1889–1979) var en svensk konstnär, poet och musiker. Hon är kanske mest känd som hustru till konsertpianisten Percy Grainger, men nu har intresse växt kring hennes egna liv – ett liv fyllt med resor, konst och spännande möten. Genom brev har vi fått veta att hennes mamma hade en koppling till Härnösand men kanske är kopplingen starkare än så? Lyssna på när Monica Syrette, tidigare anställd på The Grainger Museum i Australien och som skriver en bok om Ella Grainger, berättar om Ellas liv, konstnärskap och föremålen som Ella skänkte till Västernorrlands museum.

Antikvarie Sandra Klingberg samtalar med Monica Syrette i ett förinspelat samtal. Samtalet genomförs på engelska med svensk text och sänds på museets Youtube-kanal. Videon publiceras kl 15.00 den 20/4.

Till museibloggen >>

Till museets Youtube >>