Invigning av utställningen “Ådalen 31 – vändpunkt i svensk historia”.

Lördag 19 februari kl 14.00-15.45

Plats: Hörsalen och Galleriet, Västernorrlands museum.

Vid fortsatta restriktioner för corona/covid 19 kan programmet istället komma att genomföras helt digitalt. Mer information om detta längre fram om det blir aktuellt.

Välkommen på invigning av utställningen Ådalen 31 – vändpunkt i svensk historia.

Invigningen inleder med ett entimmesprogram i Hörsalen.

14.00: Roger Johansson, professor i historia och didaktik vid Malmös och Lunds universitet, håller ett föredrag om ådalshändelserna 1931.

14.50: Museets tidigare fotograf Björn Grankvist berättar om den ikoniska bilden tagen av Evert Edberg från demonstrationståget strax innan skotten i Ådalen.

15.00: Filmvisning av “När de stupade Ådalsarbetarna fördes till vila i Ådalens jord” från 1931. Filmens kamerateam har återvänt till platserna där Sveriges blodigaste arbetarkravaller ägt rum. Filmen visar när de stupade fördes till vila i Ådalens jord och var en uppmaning att deltaga i hjälpaktionen för de dödades och sårades anhöriga genom Internationella Röda Hjälpen. Denna stumfilm visas med ny musik av Matti Bye och filmen kommer från Filmarkivet.

Därefter mellan klockan 15.20-15.45 finns antikvarierna Sandra Klingberg och Jonas Byström på plats i Galleriet vid utställningen och de andra två demokratiutställningarna “Höj din röst!” och “Fira demokratin!” för att svara på frågor och berätta om utställningarna.

Utställningen “Ådalen 31 – vändpunkt i svensk historia”

en utställning om övervåld och motstånd.

I ett obeväpnat demonstrationståg skjuts den 14 maj 1931 fem personer till döds av inkallad militär. Händelsen blev en brytningspunkt i svensk historia. Det som skedde i Lunde får inte glömmas bort.

Hur ser tilliten ut till samhället idag? Hur mycket har hänt på 90 år?

Utställningen är en samproduktion mellan Actit Kommunikation, Föreningsarkivet Västernorrland och Västernorrlands museum.

MED ANLEDNING AV CORONA/COVID-19

På grund av rådande restriktioner avseende Covid-19 så håller vi inga offentliga sammankomster eller tillställningar med fler än 100 deltagare inomhus. Museet kontrollerar inte Covid-bevis eller har särskilda restriktioner inomhus, mer än uppmaningen om att hålla avstånd, undvika handhälsning och hålla god handhygien samt att enbart besöka oss om man är symptomfri.

Tänk på att visa hänsyn till varandra. Vi behöver vara en trygg miljö för alla besökare och medverkande.

Tillgänglighet:

Hörsalen Oden ligger i direkt anslutning till museets entréhall.

Toaletter i entréhallen. Plats för handikapparkering 20 m från entrédörrarna.

Rullstolsplatser längst fram. Ta kontakt med receptionen så får du hjälp med hiss och dörrar.