Berättarföreställning för barn med Josephina Elvira Asker.

Söndag 24 juli kl. 14:30-15:15.

Pris: 50 kr per barn. OBS Betalas på plats via Swish.

Målgrupp: Barn 3-8 år.

Föreställningen är utomhus på Fäbodvallen. Ta kläder efter väder och gärna en egen filt att sitta på. Anmälan görs via formuläret nedan.

Å geten å ja

”Jag och geten Gottfrid tar er med på en ålderdomlig resa in i de vilda sommarskogarna där ni får vara med och styra vägen och vara delaktiga. Med sång, berättande och en omöjlig get utforskar vi tillsammans en mystisk värld med mesost och kulning.

I alla tider och i alla länder har djurhållningen varit en central del av människors liv och vardag. Under sommarhalvåret tog man med sig djuren upp i fäbodarna för att ha dem på lösdrift i skogen, ofta var det kvinnor och barn som fick det arbetet. Det var ett hårt och farofyllt jobb, skogen var en in på livet, där lurade Kusen, gråtass, vittran och mylingar.

Skräcken, de långa arbetsdagarna men också den oerhörda glädjen och friden som beskrivs i sånger och texter från svunna tider. Hur skulle man överleva? Viktigt var att aldrig nämna det farliga vid namn, att hålla sig väl med de underjordiska genom olika riter. Men också rent praktiskt, vad gör du om du möter björn?

En liten föreställning i intimt format, publiken sitter nära.
Utarbetat i samarbete med Ulrika Bodén folksångerska, Elin W. Wennerberg, KLUMP (Subtopia).”

Anmälan

Anmälan görs via formuläret nedan. OBS! Vänligen gör separata anmälningar för varje barn.

Anmälan är stängd! För frågor, kontakta Jonas Byström på jonas.bystrom@vnmuseum.se

För fler tillfällen, se kalendariet: www.vnmuseum.se/calendar