Del 2 av 2 – till del 1

I ett tidigare inlägg här på museibloggen berättade vi om stenålderskvinnan från Lagmansören i Medelpad, som dog för drygt 4 000 år sedan. Hon begravdes i en stenkistgrav tillsammans med ett barn i 7-årsåldern. Under hösten har en skulptör fått i uppdrag att skanna av kvinnans kranium och reproducera det som en 3D-fil och som en utskrift i 3D.

Avsikten är att museet så småningom ska kunna rekonstruera kvinnan, så att besökare ska kunna möta henne i museet. Nu är alltså det första steget klart, och häromdagen anlände det utskrivna kraniet till museet. Arkeologer Ola och Madeleine tog emot och öppnade paketet.

Ta del av resultatet på Sketchfab

Sketchfab är en webbplats där föremål inskannade i 3D kan publiceras, och där man kan vrida och vända på föremålen. Här kan du ta del av det digitaliserade kraniet från stenåldern. Kraniet finns också som nedladdningsbar fil, öppen för alla att använda och skriva ut.

3Dproduktionen är gjord av Zeno Bucaglia i samarbete med skulptör Oscar Nilsson.

3D-modeller av ett stenålderskranium publicerade på Sketchfab.

Det utskrivna kraniet kommer att visas i museets utställning om forntiden från och med hösten 2021.

Del 2 av 2 – till del 1