Skördetid

Nu är det dags att skörda sommarens odlingar på friluftsmuseet. Fem lördagar i rad kl 12-15. Det blir olika teman varje lördag och ett litet föredrag kl 13.

22/8 Tema Rovor
Provsmaka och lär dig mer om gränsrovan och de andra gamla sorterna med Mirjam Åkerblom.

29/8 Tema Skörda frön från örter och blommor
(mer info kommer)

5/9 Tema Lin
Elisabet Nilsson berättar om hur man rycker och rötar lin kl 13

12/9 Tema Potatis
David Bennett berättar om Potatisuppropet kl 13

19/9 Tema Om skörd
Föredrag med Mirjam Åkerblom kl 13.

Platsen är framförallt vid Ångermanlandsgårdens åker med rovor, potatis, lin och korn, men också i prästgårdens örtagård, skolträdgården, och täppan vid torpet.

Arrangemanget är utomhus. Tänk på att vara klädd för vädret.

Tänk på att det fortfarande är Coronapandemi. Håll god handhygien, håll avstånd och undvik att delta om du har förkylningssymtom.

Föremåls- och byggnadsvård

Lördagar 22/8–19/9 kl 12.00–16.00

På museet finns många föremål och byggnadsdetaljer som behöver tas om hand. Se hur arbetet går till och inspireras för dina egna renoveringsprojekt.

Plats: utanför torpet på Murberget friluftsmuseum

Guidade visningar

Visningar av friluftsmuseet Lördagar 22/8– 9/9 kl 12.15 och 13.30

Guidad tur ute på området. Vi berättar om de kulturhistoriska byggnaderna, byggnadshantverket och friluftsmuseets historia. Begränsat med plats. 70 kr per person, barn under 13 gratis. Betalas via Swish till guiden innan visningen börjar. Samling: utanför museibyggnadens entré.

Väsenstigen

Digitala promenader på egen hand. Upplev Murberget friluftsmuseum med mediaguiden Kulturpunkt.

Väsenstigen innehåller berättelser om folktroväsen, både snälla och läskiga. Lyssna och följ skyltarna längs stigen runt friluftsmuseet. Glöm inte att titta efter ögonen på träden! De håller koll på dig och hjälper dig att hitta rätt. Karta finns att hämta i museets reception.

Skanna koderna på skyltarna med appen KulturPunkt. Läs mer: www.vnmuseum-se/kulturpunkt

Målgrupp: barn ca 8-12 år.

Dramatiserade visningar: Sagan om det lilla lilla barnet

Sagostigen är en slinga på ca 1,5 km över stock och sten i Murbergsskogen. Köp en målarbok för 40 kr i museibutiken och gå stigen själv med QR-koderna i målarboken. Sagostigen börjar till vänster om museibyggnaden och den finns på plats tom 19 september.

Karta finns att hämta i museets reception. Målgrupp: barn 4-8 år. Dramatiserade vandringar i samband med att Silja Line angör Härnösand.

Lördagar 22/8–19/9 kl. 11.30 och 13.30.

I mån av plats. Pris 120 kr för vuxna och 80 kr för barn inkl. målarbok.

Digital vandring

På området och byggnaderna. Mediaguiden för vuxna berättar om området och byggnaderna på friluftsmuseet.

Via guiden i appen KulturPunkt kan du ta del av byggnadernas historia och användning, se bilder och fotografier samt läsa om restaureringsarbete och byggnadsvård för ett urval av husen.

www.vnmuseum.se/kulturpunkt

Fritidsbåtsmuseet

Fritidsbåtsmuseet har extra öppet lördagar 22/8 till 19/9 kl. 11.00 till 15.00. Missa inte tatueringsutställningen Tro, Hopp & Kärlek. Adress: Tobaksmonopolet i Härnösand.

Med anledning av Corona/Covid19

Ett begränsat antal besökare får vara inne samtidigt i museibyggnaden och i Fritidsbåts- museet, p.g.a. Corona/Covid19. Vi räknar antalet besökare och insläpp sker löpande. Museets verksamhet är planerad med Coronarisker och åtgärder i åtanke.

Vi planerar programytorna så att det är lätt att hålla avstånd och undvika trängsel. Detta är både för besökarnas och personalens skull. Frilufts- museet kulturhistoriska byggnader är inte öppna. Riktlinjer från myndigheter och regering kan förändras snabbt, vilket kan påverka vår verksamhet eller vårt öppethållande. Tänk på att hålla god handhygien, att hålla avstånd och undvika handhälsning samt att inte besöka oss om du har förkylningssymtom. Välkomna!