När: Torsdag 6 juni kl 12.00-15.00
Var: Murberget friluftsmuseum

Kom till Murberget och fira Nationaldagen!
Musik och underhållning på utescenen, invigning av Hellströmska huset med pop-up butik och frisersalong, föreningsaktiviteter runt utescenen samt välkomstceremoni för nya medborgare.

Öppet i Kyrkan, Skolan, Ångermanlandsgården, Kägelbanan och Prästgården.

Medverkande föreningar
Kl 12.00–15.00 Aktiviteter och fikaförsäljning med föreningar ute på området.

Bland annat medverkar Tango nuestro, Föreningen Västernorrlands kaninhoppare, Härnösands FC United, Härnösands simsällskap, Young D’Squad, Svenska cornholeförbundet, Waldemarorderns Spelkulturförening, Nordic TKD, Gussjö IF, Härnö IF m.fl.

Aktiviteter för barn
10.00–16.00 I museibyggnaden kan du rita väsen i Studion och skapa i entrén. För de yngre barnen finns lekutställningen Småfolk.
12.00–15.00 Femkamp vid Kägelbanan.
12.00–14.00 Ponnyridning med Härnösands ridklubb.

Aktiviteter på Murbergstorget
12.00–13.30 Invigning av Hellströmska huset, som fått ett renoveringslyft, med popup-butik och Cedervalls frisersalong med modevisning.
12.00–15.00 Öppet i Handelsboden och Härnösands vävstugeförening har kafé i Wulkanska huset.

Nationaldagsprogram på utescenen
Kl. 13.30 – ca 15.00

Konferencier Erika Lundqvist

• Scenprogram med högtidstal, musik och sång
• Flagghissning med Härnösands Scoutkår
• Manskören Allmänna Sången
• Varför firar vi nationaldagen?
– Tal av kommunfullmäktiges ordförande Göran Norlander
• Sanna soul kids
• Drillflickor
• Högtidstal av Jens W Nilsson
• Young d’squad
• Välkomnande av nya svenska medborgare
• Avslut med Nationalsången.

Teckentolkar finns under scenprogrammet.

Åk buss till Murberget
Buss avgår från Rådhuset varje hel och halv timme kl 11.30–12.30 samt kl 14.30–15.30. Färdväg via Stadsparken, Teatern och Härnösands central hpl K till avstigning vid hållplats Murbergsskolan/länsmuseet.

Sista buss åter från Murberget går kl 15.45.

Kusthöjden
Kl. 13.00
Salut skjuts från Kusthöjden. Möjlighet att åka buss från Murberget kl 12.45, via Rådhuset kl 12.52. Buss åter från Kusthöjden ca kl 13.15 så vi hinner tillbaka till scenprogrammet börjar kl 13.30. Påstigning och avstigning vid hållplats Murbergsskolan/länsmuseet.

Fri entré. Alla är varmt välkomna!
Arrangör: Härnösands kommun i samarbete med Västernorrlands museum

Tillgänglighet
Programmet är utomhus. Programmet är på svenska. Det finns teckenspråkstolkar till scenprogrammet.

Klicka här för att läsa mer om nationaldagen på kommunens hemsida:
Nationaldagsfirande i Härnösand