Utveckla dina möjligheter i vävning!

I den här kursen lär du dig grunderna i att analysera och steg för steg ta ut ett bindningsmönster ur en befintlig väv. Du lär dig att göra solvordning, trampuppknytning och trampordning. Målet är att du sedan själv ska kunna skapa vävar efter egna idéer.

Bindningarna behöver inte vara komplicerade, du utgår ifrån dina tidigare kunskaper och analyserar sådant som passar dig.

En gammal väv blir ny

Har du hittat en gammal textil som du skulle vilja väva upp? Eller något nytt som du vill göra en egen variant av? Så ta gärna med! Det kan till exempel vara en handduk, duk, gardin, ett draperi eller överkast. Eller ett klädestyg.

Extra roligt är det om du hittat en textil som har en historia från vårt län, som du känner till. Var den har kommer ifrån och kanske vem som har gjort den och när. Men det är inte ett måste.

Det finns även textilier på plats som du får träna på att analysera.

Vi analyserar textilier med bindningar på fyra till åtta skaft. Du lär dig att ta ut bindemönster, solvning, trampuppknytning och trampordning.

Väver gör du hemma eller i en vävstuga du tillhör.

Dag: 18 november 2023
Tid: 9 – 16
Plats: Västernorrlands museum
Kursledare: Hilde Opedal Nordby
Förkunskap: Grundkunskaper i vävning och uppsättning av väv. Är du sugen men känner dig osäker så ring eller skriv till Anna, 0705573686.

Pris: 850 kr betalas via swish under kursen.

Har du frågor kontakta anna.zetterlund@vnmuseum.se

Är kursen fullbokad? Maila Anna för att stå på reservlistan.