När: Tisdag 2 juli kl. 14.00-16.00
Var: Östalbodarna, Myckelgenjö, Örnsköldsviks kommun.

Som en del i Fäbodsveckan (1-7 juli) arrangerar Västernorrlands museum, tillsammans med Myckelgensjö byförening, ett program i Östalbodarna i Myckelgensjö, Örnsköldsviks kommun.

Öppet hus på Östalbodarna, Myckelgenjö, i Örnsköldsviks kommun. Kaffeförsäljning finns.
Klockan 15.00: Fäbodhistorik och visning av restaureringsarbeten.

Fri entré. Ingen föranmälan.

Samarr: Myckelgensjö byförening och Länsstyrelsen Västernorrland

Östalbodarna
Östalbodarna ligger i sydöstra delen av Myckelgensjösjön på andra sidan sjön i förhållande till byn. Namnet kommer av att de tillhörde den östra delen av Myckelgensjö. De välbevarade Östalbodarna användes från 1860-talet fram till 1951 och var den sista fäbovallen som brukades i Anundsjö. Ett av fähusen, på Östalbodarna, har gjorts om invändigt och är nu en raststuga medan övriga hus är privata. I Bölesån intill fäbodarna finns en flottningsränna, som är byggd av huggen och kallmurad sten.

Fäbodveckan
Välkommen till en hel vecka med fokus på fäbodkulturen och dess historia. Träffa fäboddjur, gå på tipsrunda, prova slå med lie och lär dig mer om biologisk mångfald, historisk matproduktion och lokala traditioner.

Västernorrland är ett av de få län som har en lång historia med fäbodar. Om somrarna togs djuren till fäbodar för att nyttja skogsbetet medan gräset i närheten av gården sparades till vintern. Under fäbodveckan öppnas flera fäbodar upp för besökare och ger möjlighet att uppleva fäbodlivet och få en djupare förståelse för vår historia och vårt kulturarv. Med kunskap om traditionella metoder kan vi dessutom stärka vår civila beredskap.

Mer information om Fäbodveckan hittar du här Fäbodveckan – en chans att uppleva vårt kulturarv | Länsstyrelsen Västernorrland (lansstyrelsen.se)