När: Måndag 1 juli kl. 16.00-18.00
Var: Åttjärnsbodarna, Örnsköldsviks kommun

Som en del i Fäbodsveckan (1-7 juli) arrangerar Västernorrlands museum ett program i Åttjärnsbodarna, Örnsköldsviks kommun. Det blir en visning av Åttjärnsbodarna, med  kulturlämningar och fäbodbruk. Kom och se hur Västernorrlands museum arbetar med inventering av fäbodvallen. Visningen leds av Johanna Ulfsdotter och Maria Lindeberg.

Fri entré. Ingen föranmälan.

Samarr: Länsstyrelsen Västernorrland

Åttjärnsbodarna
Fäbodplats med åtta hus. Sedan fäboddriften upphörde vid slutet av 1940-talet har byggnaderna stått relativt orörda. I fähusen ligger en hel del redskap, som seldon och mjölkpallar kvarlämnade och på väggarna finns klottrade hälsningar från tiden då det begav sig.

Hitta till Åttjärnsbodarna
Drygt tre kilometer väster om Skorpeds kyrka svänger du av norrut mot Bureåborg. När du passerat Önskansjön, efter cirka nio kilometer, svänger du vänster in på en mindre väg som går runt sjön. Kör bara knappt 400 meter längs denna och sväng sedan höger in på en mindre skogsbilväg. Efter drygt en kilometer når du parkeringsplatsen.

Fäbodveckan
Välkommen till en hel vecka med fokus på fäbodkulturen och dess historia. Träffa fäboddjur, gå på tipsrunda, prova slå med lie och lär dig mer om biologisk mångfald, historisk matproduktion och lokala traditioner.

Västernorrland är ett av de få län som har en lång historia med fäbodar. Om somrarna togs djuren till fäbodar för att nyttja skogsbetet medan gräset i närheten av gården sparades till vintern. Under fäbodveckan öppnas flera fäbodar upp för besökare och ger möjlighet att uppleva fäbodlivet och få en djupare förståelse för vår historia och vårt kulturarv. Med kunskap om traditionella metoder kan vi dessutom stärka vår civila beredskap.

Mer information om Fäbodveckan hittar du här Fäbodveckan – en chans att uppleva vårt kulturarv | Länsstyrelsen Västernorrland (lansstyrelsen.se)