Vävgruppen Studio Supersju
Vävgruppen Studio Supersju
Visades 21 mars – 30 augusti 2020.
Västernorrlands museum
Gruppen Studio Supersju bildades 2016 i en vävstudio i Årsta utanför Stockholm av sju unga kvinnliga textila vävare och har sedan dess intagit den textila konst och hantverksscenen med en självklar och kaxig attityd. Medlemmarna – Siri Pettersson, Miriam Parkman, Arianna E. Funk, Josefin Gäfvert, Ia Centerhall, Mirjam Hemström och Vega Määttä Siltberg kommer från Sveriges främsta utbildningar inom textil: Konstfack, Handarbetets Vänner och Textilhögskolan i Borås.
I utställningen Vävgruppen – Studio Supersju på Västernorrlands museum möter besökaren ett generöst urval av verk som producerats genom åren fram till idag. Deras självständiga verk, deras vitt skilda uttryck och personliga berättelser för dem samman – till Supersju – ett manifest för väven som tradition men också som framtid.
Med olika bakgrund, uttryck och mål men med väven som gemensam nämnare, ser de många fördelar med att gå samman. Trots att design- och konstvärlden premierar konkurrens, så tror de på kraften i att vara inkluderande.
Gruppen vill inte stå fast och trampa i traditionen utan ta väven in i en ny tid. De ser sig själva som nya förebilder för en gammal konstform. Med avstamp i en uråldrig hantverkstradition verkar de för väven i ett samhälle som präglas av effektivitet och snabb konsumtion, av såväl produkter som upplevelser.
Vävgruppen Studio Supersju består av:
Siri Pettersson, Miriam Parkman, Arianna E. Funk, Josefin Gäfvert, Ia Centerhall, Mirjam Hemström och Vega Määttä Siltberg. Sju unga kvinnliga vävare, som intagit den textila konst- och hantverksscenen med en självklar och kaxig attityd.
Miriam Parkman och Mirjam Hemström, två av medlemmarna i vävgruppen Studio Supersju, visar och berättar i utställningen inför öppningen 21/3 2020. Intervjuar gör antikvarie Mona Nilsson från Västernorrlands museum.
Studio Supersju bloggar på Västernorrlands museum
Medlemmarna i Studio Supersju publicerade ett blogginlägg var på museibloggen, där de berättar om sitt skapande.
Vävgruppen Studio Supersju – Vega Määttä Siltberg – blogginlägg 1
Vävgruppen Studio Supersju – Miriam Parkman – blogginlägg 2
Vävgruppen Studio Supersju – Siri Pettersson – blogginlägg 3
Vävgruppen Studio Supersju – Ia Centerhall – blogginlägg 4
Vävgruppen Studio Supersju – Josefin Gäfvert – blogginlägg 5
Vävgruppen Studio Supersju – Mirjam Hemström – blogginlägg 6
Vävgruppen Studio Supersju – Arianna E Funk – blogginlägg 7
I Vega Määttä Siltbergs ryor och vävar syns tiden inte bara i det återbrukade materialet, också i hennes vassvävar blir årstiden synlig. Den höga och ståtliga vassen som skördas vintertid styr inte bara formatet, också färgernas stillhet och organiska yta står i stark kontrast till ryorna av färgsprakande brukat material. Vävarna blir till en slags nutidsarkeologi, en kartläggning av vår tid.
Arianna E. Funks små flossor är likt pH-papperet en indikator på sin miljö. Färgernas temperatur avslöjar en sinnesstämning, likt en mätare av de känslor och tankar de skapades ur. Det lilla formatet och den förhållandevis snabba produktionstiden höjer tempot som återspeglas i väven.
Miriam Parkmans ryor i utställningen, visas tillsammans med en installation där fragment, skisser och filmer har samlats och landskap framträder. Hennes ryor är stora, tunga och lika vibrerande som de minnen vi kan bära med oss från platser vi älskat.
Ia Centerhalls vävar i en serie om sex rölakan låter hennes berättelse genom två kapitel, förord och slut, ta form. Berättelsen som vuxit fram handlar om tid och frihet men också om hur varpens material, inslag, täthet och snärjningar tillsammans skapar berättelser.
Siri Pettersson väver i två tempon. Det ena ett professionellt beställningsjobb och det andra, hennes eget som växer fram genom ett konkret samarbete med vävstolen, mönstrets form och rytm.
Dubbelvävarna i utställningen ser till en början ut följa en förutbestämd logik men bryts plötsligt upp och tar oväntade språng. Lekfullt bryter de mot sina egna förutsättningar.
Josefin Gäfverts dubbelvävar och bildvävar har ett tydligt textuell men också ett poetiskt tilltag. Hennes vävar, som bär namn som ”Om jag lever än, Undrar du” eller ”No blue without orange”, vilket förstärker tolkningen och leder betraktaren in i en annan relation, en läsning bortom det rationella.
Mirjam Hemström arbetar med textil arkitektur, tredimensionella maskinvävda egenheter, för så måste man nästan kalla dem. Hennes unika sätt att hantera väven som teknik, de sätt med vilka hon tämjer maskinens hastighet ger hennes vävar en säregen form. Hennes tuskaft i flera lager snärjer in betraktaren och vrider runt perspektivet. Det finns varken en början eller slut.