Ådalen 31 - vändpunkt i svensk historia

En utställning om övervåld och motstånd

Utställningen är en vandringsutställning och visades på Västernorrlands museum 19 februari – 15 maj 2022.

Den 14 maj 1931 samlas tusentals arbetare vid Frånö Folkets hus. Fackföreningarna har tillkallat möte för att diskutera hanteringen av strejkbrytare som kallats in av en av fabriksägarna.

Spontant beslutar sig arbetarna för att gå i ett demonstrationståg. Upp mot 4 000 personer börjar gå mot Lunde där strejkbrytarna arbetar med att lasta pappersmassa.

På vägen dit möter de obeväpnade demonstranterna inkallad militär som är där för att skydda strejkbrytarna. Militären kräver att arbetarna ska stanna. När demonstranterna vägrar öppnar militären eld. Fem personer skjuts ihjäl. Händelsen blev en brytningspunkt i svensk historia.

Det som skedde i Lunde får inte glömmas bort.

Hur ser tilliten ut till samhället idag?

Hur mycket har hänt på 90 år?

Utställningen är en samproduktion mellan Actit Kommunikation, Föreningsarkivet Västernorrland och Västernorrlands museum.

Fler utställningar om demokrati på Västernorrlands museum:

100 röster om demokrati & Höj din röst >>

Bilder från utställningen Ådalen 31 – vändpunkt i svensk historia. En utställning om övervåld och motstånd