Kung Bore och tomtarna firar jul

Fönsterutställning på Murberget friluftsmuseum. Visas 28/11 2020 till 13/1 2021.

Kung Bore, han är nordanvinden, snön och den kalla vintern personifierad. När Kung Bore anländer vet man att vintern har kommit. Kung Bore har långt hår och skägg, vitt som snö, och på hans huvud sitter en kungakrona av is. Han bär en lång vit rock och har en stav i ena handen.

Följ med till en upplevelse om jul på friluftsmuseet. I år har självaste Kung Bore flyttat in tillsammans med tomtarna. Hela hösten har de snickrat och skapat för att i julpyntade fönster berätta om julfirande förr. I fönstren döljer sig berättelser om folktro och magi, om lucia, om varför vi pyntar och dekorerar med julstjärnor och julgran och förstås om julens mat.

Hitta alla fönster

Julutställningen Kung Bore och tomtarna firar jul visas i åtta fönster kring torget på Murberget friluftsmuseum. Två juldekorerade fönster finns också i Kyrkkrogen, ett liten bit från torget. Vid museets entré och vid torget finns brevlådor med karta över utställningen.

Karta fönsterutställning 2020 Kung Bore

Lyssna till berättelserna

Ladda ner appen Kulturpunkt, museets mediaguide, för att höra mer om jultraditioner. Vid varje fönster finns QR-koder att skanna med appen.

Skaparna av fönstren

Alla fönster och deras innehåll är skapade av Louise Sterner och Jenny Gönczi.

Återbruk

Utställningen är till största delen producerad av återvunnet material, som till exempel kartong som skurits ut till figurer och hus, gammal frigolit som blivit byggnadsmaterial, kvistar och grenar från skogen på friluftsmuseet.

Information med anledning av covid-19

Länsmuseet rekommenderar att besökare håller avstånd till andra utomhus för att minska risken för smittspridning.

Väsenstigen

Är du sugen på att vandra mer på friluftsmuseet? Vid Kyrkkrogen börjar Väsenstigen, med berättelser om folktroväsen. Använd museets mediaguide, Kulturpunkt, för att skanna koderna vid varje skylt och lär dig om de väsen som finns i vår folktro.

Väsenstigen plogas och sandas inte vintertid. Stigen är inte heller upplyst kvällstid.

Julfönster 2020