Boxen
Under sommaren visar vi filmer i Boxen som handlar om livet mellan det analoga och det digitala. Hur påverkas människor, natur, djur, klimat, kultur och samhälle av de alltmer porösa gränserna mellan livet online och den verklighet vi vaknar och somnar till varje dag?
JULI
Oscar Häggström
Did you see me yesterday? [Såg du mig i går?], 2022
Animation, video
Längd 24 minuter
Did you see me yesterday? är ett kollage av olika berättelser som flätas samman till ett större narrativ om prestation, synlighet och identitet i en dynamisk och alltmer digital värld. I filmens surrealistiska och ofta absurda vändningar finns en underliggande känsla av något hotfullt. Filmen är animerad för hand och arbetet med teckningarna utgör kärnan i konstnären Oscar Häggströms praktik.
Teckning har alltid legat som grund till min praktik. Jag tecknar för att försöka närma mig, analysera och förstå min samtid. Mina animationer består av en rad teckningar där varje teckningsruta ger mig utrymme och tid, det blir en långdragen process vilket ger tid för reflektion och bygger upp en tillit till teckningarna och historien de skapar tillsammans. Med dom kan jag infoga och stilisera världen, om än bara för en liten stund. Teckningarna gör att jag kan figurativt beskriva känslor och upplevelser, ett ramverktyg för att beskriva det abstrakta och immateriella, berättar Häggström.
Utanför den fysiska världen har många av oss digitala identiteter som ständigt formas utifrån en digital och abstrakt publik. Konstnären frågar: Hur använder vi moderna verktyg för att forma våra känslor, och hur formar de oss?
Om konstnären
Oscar Häggström (f. 1993) har en kandidatexamen i fri konst från Akademin Valand, 2020 och en masterexamen från Umeå Academy of Fine Arts, 2022. Han har bland annat ställt ut i Matsudo i Japan, på Tegnerforbundet (Oslo), GSA Gallery (Stockholm), NEVVEN (Göteborg) och Alta Art Space (Malmö).
Filmen visas 1-31/7, 2024.
AUGUSTI
Blaise Kirschner
UNICA, 2022
HD, audio
Längd 36 minuter
Filmen UNICA är uppkallad efter författaren och konstnären Unica Zürn (1916 – 1970), som skrev och illustrerade boken House of Illnesses (1958). I filmen fungerar Zürn som ett filter genom vilket betraktaren kan reflektera över de nya livsformer som kan uppstå i samspelet mellan olika organismer och teknologier.
Huvudpersonerna i UNICA, en konstnär och en motion-capture-artist, befinner sig i skuggan av en stundande katastrof. Motion capture-teknik används ofta för att göra datorspel eller animerade filmer. Genom att visa tekniken bakom de förföriska bilder vi är vana vid, stimulerar konstnären Blaise Kirschner vår egen förmåga till att skapa virtuella världar med hjälp av fantasin.
Delar av filmen spelades in på Teufelsberg, en kulle i utkanten av Berlin som byggdes av material från ruinerna efter andra världskriget. UNICA vill uppmärksamma betraktaren på historiskt och pågående våld, och människans möjligheter att göra andra sorters val.
Om konstnären
Blaise Kirschner (de/dem) arbetar främst med rörlig bild. Konstverken refererar ofta till historia, berättad från den enskilda människans perspektiv. Genom att använda sig av populära genrer och spekulativ fiktion undersöker Kirschner hur människans fantasier och rädslor om socio-politisk, teknisk och ekologisk utveckling kodas och kommuniceras i kulturen.
Kirschners verk har visats flitigt internationellt. De vann det prestigefyllda Jarman Award 2011 och har bland annat presenterats på Berlinale, BFI London Film Festival och International Short Film Festival Oberhausen. Filmerna distribueras av LUX och finns även i BFI Artists’ Moving Image Collection, Arsenal Institut für Film- und Videokunst, samt i privata samlingar.
Blaise Kirschner är för närvarande professor i fri konst med inriktning på rörlig bild vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm.