Vi är två arkeologistudenter från Umeå Universitet som gör vår praktik på Västernorrlands museum. Vi tänkte berätta lite om vår första vecka.

När vi anlände till museet för vår första dag blev vi varmt välkomnade av den närvarande arkeologen Madeleine Nilsson och fick en rundtur av lokalerna, både kontoret och museibyggnaden.

Vår första uppgift var att sålla jordprover från en grav i Boteå. Det var spännande att sila och spola fram brända benen som ska analyseras.

Tisdag morgon packades bilen med grävredskap och annat som behövs vid en utgrävning, för att köra ner till Johannedal, norr om Birsta.

Området som skulle grävas mättes in med hjälp av GPS och markeringspinnar. Vi fick uppleva att gräva med maskin på en utgrävning, något som inte vi har varit med om förut, då vi bara har haft en enkel seminariegrävningskurs. Det var en mycket solig och varm dag och vi blev aningens stekta där vi grävde.

Figur 1. När man jobbar med grävmaskin måste man ha hjälm och reflexväst.

Under onsdagen fortsatte grävningsarbetet med ett fåtal stopp när fynd hittades, bland annat en spännande spännbuckla. Dagens väder var kvavt men mulet, dock tittade solen fram under eftermiddagen.

Figur. Här har vi en möjlig spännbuckla eller kanske en tutulus?

Torsdagen välkomnade oss med mulet väder och annalkande regn, men det släckte inte vår arbetsglöd. Vi grävde djupare (och med ”vi” menas grävmaskinen), och snart hittades veckans mest spännande fynd, en fibula! Mer information om den kommer släppas senare.

Det här inlägget skrevs under fredagen, vår första veckas sista dag. Dagens största uppgift var att leta efter brända ben och sintrad lera, i en låda med vad ser ut som grus. Det är mer kul än vad det låter, vi lovar! Men man stirrar sig lätt blind, så många små pauser blev det.

Denna vecka kan sammanfattas som många nya spännande upplevelser, lärorika moment och kul! Arkeologi är kul! I alla fall för oss ”nördar”.