Smart kulturarvsturism

In English >>

Projektet pågick 2022 till september 2024.

Kulturarvsupplevelser för den uppkopplade turisten

Att utveckla berättelser som berör, underhåller och engagerar är ett viktigt sätt att lyfta kulturarvet i Västernorrland. I Höga Kustens besöksnäringsstrategi (2021) lyfts hur strategisk marknadsföring och paketering av berättelser om besöksmålen är centralt för att lyckas attrahera fler turister och skapa bättre upplevelser. 

Turistnäringen har samtidigt de senaste åren utvecklats mot alltmer digitalt orienterade besökare och mot digitalt förstärkta upplevelser kopplade till besöksmål. Begreppet smart turism har vuxit fram för att beskriva hur informations- och kommunikationsteknik blivit central i besöksmålsupplevelser.

Fem nya kulturarvsupplevelser som bygger på storytelling

Projekt Smart kulturarvsturism i Höga Kusten syftade till att knyta samman kulturarvsberättelser och upplevelser, delvis med digital teknik och med fokus på fysiska besöksmål. Fem teman har valts kopplade till Västernorrlands museums basutställning Stora makter, om perioden 1050 till 1680-talet.

Målgruppen för projektet var turister men också alla som arbetar inom besöksnäring och kulturarvsförmedlande verksamheter i Höga Kustens fyra kommuner. Syftet har varit utforska hur kulturarvsberättelser kan bidra till att öka attraktionskraften hos besöksmål och bidra till en positiv, förlängd och fördjupad upplevelse för besökarna.

Projektet har utforskta storytelling/berättande, och olika digitala och fysiska kanaler och format för att skapa unika och engagerande upplevelser för fem utvalda besöksmål. I projektet har möten skapats mellan olika aktörer i syfte att stimulera innovationsprocesser, kreativitet och ny kunskap inom smart turism och kulturarv.

Transmediala berättelser har varit en central metod i projektet eftersom digitalt idag inte innebär en enda kanal utan ett ekosystem av kontaktytor och kanaler. Genom att knyta samman berättelser och upplevelser möjliggörs bredare och djupare upplevelser över flera platser och över tid. Transmediala berättelser har genom sina immersiva och interaktiva egenskaper också förmågan att exempelvis stärka besökarnas medvetenhet om hållbar turism.

Frågor som utforskats i projektet

  • Hur kan projektet, med länsmuseet som en central nod, lägga grund för långsiktiga samverkansformer och -strukturer för innehållsproduktion, produktion av nya förmedlingsformat, och fortsatt hitta angelägna platser, berättelser och händelser att förmedla?
  • Hur kan länsmuseet i samarbete med deltagande aktörer långsiktigt förvalta innovationsprocessen och de metoder och produkter som utvecklas i projektet?
  • Hur utformar vi digitalt förstärkta upplevelser som stärker kulturarvsturismen i området, och hur paketeras innehåll i olika format i syfte att stärka den fysiska upplevelsen men också väcka nyfikenhet hos fler kring områdets kulturarv och kulturmiljöer och locka till fysiska besök?
  • Hur kommuniceras upplevelserna så att de faktiskt når målgrupperna?
  • Hur kan upplevelserna utvecklas genom den användardata som samlas in?

Fem teman – från medeltid till stormaktstid

Fem mediaguider har utvecklats som uppmuntrar besökare i regionen att upptäcka ett trettiotal platser. Mediaguiderna har fem teman:

  • Häxprocesserna i Torsåker på 1670-talet
  • Maktcentra kring Ångermanälven (fokus på Styresholm, Pukeborg, Bjärtrå skans, med flera platser)
  • Samisk kulturhistoria under perioden 1050 till 1680
  • Myter och sägner
  • Vatten (hav, älvar, sjöar och andra vattendrag)

 

Varje mediaguide består av åtta dramatiserade berättelser skrivna av författare, inlästa av skådespelare, illustrerade av illustratörer och konstnärer samt musiksatta av musiker.

Ta del av resultatet här: www.kulturarvsresan.se

Seminarieserie

Som ett led i att utveckla nya kulturarvsupplevelser har projektet genomfört inspirationsseminarier med externa experter. Ta del av inspelande föreläsningar här. 

 

Kontakt

För mer information om projektet kontakta Kajsa Hartig, Avdelningschef Museiupplevelse och samlingar, kajsa.hartig@vnmuseum.se

Finansiering

Lokalt ledd utveckling Höga kusten stödjer projekt Smart kulturarvsturism i Höga Kusten genom landsbygdsprogrammet 2014–2020 samt Lokalt ledd utveckling Höga kusten Stödet från landsbygdsprogrammet 2014–2020 finansieras delvis av pengar från Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling.

 

Översta bilden: Utsikt från Rödklitten över Gaviksfjärden. Nordingrås socken, Kramfors kommun, Ångermanland, Sweden. Foto: Gotogo, Wikimedia Commons, CC-BY-SA.