Västernorrlands museum och Freddes mat kommer under december månad att erbjuda ett pop-up-kafé med julen i fokus, i museibyggnaden på Murberget.

-Det här är jätteroligt och bra, vi testar en ny form av samarbete genom den här pop-up-verksamheten. För länsmuseet är julen en viktig tradition att uppmärksamma, och matupplevelse kopplat till julen förstärker vårt utbud under december. Vi kommer att ha en del julprogram och inte minst julmarknaden i december, då Freddes kommer vara på plats, sägerJenny Samuelsson, museichef.

-Maten kommer att vara julbetonad, med allt som hör julen till. Vi startar upp på 1:a advent och avslutar 30 december. Det kommer finnas möjlighet att äta dagens rätt på vardagar,och julfika av olika slag. Det går också att beställa julmat för grupper via vår vanliga bokning. Vi på Freddes tycker att det här kommer att bli jättekul, och ser möjligheter i att bredda oss ytterligare, säger Fredrik Öström, ägare av Freddes mat.

-Det kommer att finnas lite pyssel för barnen i kaféet och lokalen kommer att bli fint pyntad – julen handlar ju om barnen, och om gemenskap säger Nina Johansson, platsansvarig för pop-up-verksamheten. Vi kommer också att hitta på olika happenings kring julen i kaféet.

Öppettider:  Mån-sön: 11-17, torsdag 11-20