Samlingsforum 2022 äger rum nu på torsdag och fredag, den 1-2 december, på Västernorrlands museum. Du kan ännu anmäla dig om du vill delta digitalt.

Temat handlar om samlingsförvaltningssystemet som hjärta och nav för museets kunskapsuppbyggnad. Under två dagar undersöker vi det praktiska arbetet med samlingsinformationen och delar med oss av exempel och erfarenheter.

Samlingsforum är en mötesplats för alla som arbetar med samlingar på museer. Konferensen har arrangerats årligen sedan år 2010 och har blivit ett viktigt forum för såväl nätverkande som kunskaps- och erfarenhetsutbyte inom samlingsförvaltning. Årets forum, “Samlingsförvaltningssystemet – museets hjärta | Riksantikvarieämbetet”, genomförs på Västernorrlands museum i Härnösand den 1–2 december 2022.

– Vi på Västernorrlands museum är glada för att få visa såväl vår samlingsförvaltning som våra nya utställningar, säger Bengt Wittgren som är antikvarie för projekt och forskning på Västernorrlands museum och som kommer att medverka på konferensen med en historik om katalogiseringen vid museet.

Anmäl dig här

Vill du delta digitalt kan du anmäla dig ända fram till konferensens start på torsdag den 1 december, kl. 13.00.

Registrera din anmälan här för att delta digitalt
Läs mer om programmet för Samlingsforum 2022

Samlingsforum 2022 arrangeras av Riksantikvarieämbetet tillsammans med Västernorrlands museum. Samarbetspartners är också nätverket DOSS – dokumentation av samtida Sverige, Sörmlands museum, ArkDes samt Sveriges Museer.