Mediaguide 1721: I rysshärjningarnas spår

I rysshärjningarnas spår 1721

Våren 1721 brände ryska soldater ner stora delar av Västernorrland. Varför? Vad tänkte de inblandade? Hur blev det efteråt?

I rysshärjningarnas spår 1721 är en upplevelsevandring där du kan besöka olika platser i Västernorrland. På varje plats finns berättelser som du når via din mobiltelefon. Berättelserna handlar om verkliga händelser. Men själva dialogerna är påhittade. Det finns tre spår att välja mellan: Härnösand, Sundsvall och Västernorrlands län. På varje plats kan du även lösa hemliga uppdrag. De leder till dolda sidor med överraskningar.

För varje spår finns en skattkarta, som du kan använda för att ytterligare förstärka upplevelsen. Om du fyller i skattkartan och lämnar in på museet, så får du en liten belöning!

Sundsvallskartan lämnas in på Sundsvalls museum. Kartorna för Härnösand och för Västernorrland lämnas in på Västernorrlands museum.

Spåren är anpassade till barn och deras familjer, men passar alla som är intresserade. Du behöver en mobiltelefon med internet när du går spåren. Gärna en penna och skattkartan också, men det är inte nödvändigt.

tre barn och en vuxen person framför ett rött timrat hus. de har hörlurar och lyssnar på berättelser

Använd mediaguiden i appen Kulturpunkt

Ladda ner appen KulturPunkt på App Store eller Google Play. Till guiden 1721 behöver du ha med dig hörlurar för att kunna lyssna till berättelserna. I appen finns en QR-kodläsare, knappen längst nere till höger. Det finns tre sätt att starta guiden:

1. Checka in på Västernorrlands museums startsida på KulturPunkt, skrolla ner till guiden I rysshärjningarnas spår 1721, läs introduktionen och välj sen vilket spår du vill ta del av.
  2. Du kan också skanna QR-koden på denna sida, eller i foldern om KulturPunkt som du hittar på Västernorrlands museum och på Sundsvalls museum. Där kan du även hämta en skattkarta. Du kan även ladda ner skattkartorna här på sidan och skriva ut och ta med dig. Skanna koden på kartan för att starta guiden (det går bra att gå turen utan skattkartan också).
  3. Kulturpunkt går också att nå via webbläsaren på din mobiltelefon: https://kulturpunkt.org/se Skanna då koderna via din webbläsare. Har du inte möjlighet att ladda ner appen, så går det bra att gå stigen ändå! Vid varje stopp finns bild och text på en skylt.

Skattkartor till I rysshärjningarnas spår 1721

Skattkarta – Rysshärjningarna i Härnösand 1721

Skattkarta – Rysshärjningarna i Sundsvall 1721

Skattkarta – Rysshärjningarna i Västernorrland 1721

Mediaguiden är producerad av Västernorrlands museum, Sundsvalls museum, Region Västernorrland och Riksarkivet. Illustrationer: Louise Sterner.