Klas Strandberg i Långviksmon: Det här är julen för mig

Klas Strandberg i Långviksmon beskriver om vad julen är för honom:

”För mig är julen familj, gemenskap, tradition, god mat och även julklappar.

Maten är till största delen traditionell med skinka, löksill, senapssill, rödbetssallad, kalvsylta, leverpastej, gravad lax, köttbullar, grönkål, prinskorv, rökt älghjärta, fatost, julgröt, hembakt tunnbröd, smörgåskex.

På dessertbordet finns alltid Ris á la Malta, knäck, ischoklad och pepparkakor. Dopp i grytan äts alltid under jul men först på juldagen. De flesta år introduceras någon ny rätt som sedan kan bli standard om den blir tillräckligt populär. Exempel på rätter som har kvalat in genom åren är gubbrörasnittar och lime- och vodkasill. De flesta jular avslutas med en flaska vällagrad Vintage Port och lite Stiltonost. Även drycken är klassisk med julmust, julöl och snaps. Eftersom att julen framförallt är en familjetradition där mycket fokus är på barnen så är alkoholkonsumtionen ganska låg.

Foto: Klas Strandberg.

Julen börjar 1 december med att hela huset fylls med tomtar och att glögg serveras på kvällen. Pepparkakor bakas oftast första eller andra helgen i december.

Pepparkakshus har också varit en tradition som troligtvis uteblir i år eftersom att barnen blivit större intresset inte finns kvar på samma sätt som när dom var små.

Foto: Klas Strandberg.

Julgranen eller julgranarna (barnen har ofta velat ha en julgran även på övervåningan) brukar oftast väljas ut under en skogspromenad tillsammans med barnen i början av december. Den brukar sedan huggas cirka en vecka innan julafton och ställas in i maskinhallen för långsam upptining. Granen brukar sedan tas in i huset och pyntas en eller två dagar innan julafton och åker ut igen någon gång efter nyår.

Foto: Klas Strandberg.

En annan tradition som funnits i familjen i mer än 30 år är jakt efter julhare på julaftonsmorgon. Av olika orsaker har denna tradition inte upprätthållits varje år de senaste åren.

Jag, eller jag tillsammans med min far och eller någon av mina bröder, har gått ut när det ljusnat på morgonen med stövaren. Framåt 11 tiden har resten av familjen anslutit i skogen med pepparkakor och glögg som värmts över öppen eld. Vet inte om denna tradition är något som vår familj startade när jag var i 16 års åldern eller den har en äldre historia och även har används av andra familjer på andra platser.

Foto: Klas Strandberg.

Nästa aktivitet är att alla samlas framför Kalle Anka med mera glögg, pepparkakor och julgodis. Den ursprungliga traditionen var att julmaten serverades en till två timmar efter Kalle Anka och att tomten kom först efter maten. Detta ändrades för kanske tio år sedan så att tomten kom innan maten istället för efter. Orsaken var att det blev lättare för oss vuxna att i lugn och ro kunna äta så länge vi ville utan att barnen tyckte att vi åt för mycket och för långsamt. I och med att barnen nu har blivit äldre så kommer inte längre någon tomte på besök utan han brukar lämna säckarna på bron. På juldagen serveras alltid Dopp i grytan.”

Vad är julen för dig?

Berätta gärna om det här!

OLOF WIGREN
Teckning: Hans Jax

Jag heter Olof  Wigren, bor på Svanö i Ångermanälvens mynning och kommer under december att blogga på den här sidan om julen och julminnen.