Det finns dem som sätter upp adventsljusstakarna redan i oktober och tar ner dem först i mars.

Jag tror att vi kan kalla dem julfantaster.

Somliga spelar också julmusik under samma period och i synnerhet tidigt på hösten.

Jag läste om en ung tjej i ett tidningsreportage, som hade EPA-traktor och spelat julmusik i den sedan september. Och i vissa butiker går julmusik på repeat från morgon till kväll, om de inte låter någon reklamfinansierad radiokanal stå på som också spelar julmusik nonstop.

Julmusik är för övrigt något som blir allt hetare bland artister. Många, ur de mest varierande genrer, spelar in julalbum. Bob Dylan har gjort ett av de mest säregna och att se den gamle kokainsniffande rebellen Billy Idol sitta vid ett piano på omslaget till ett julalbum var så oväntat att jag för en sekund trodde att jag drömde.

Mest spelad här hemma i dessa dagar, av alla de julvinyler som står i mina skivhyllor, är Nick Lowes Quality Street (se bilden).

Själv hör jag till de där människorna som gillar att spela noga utvald julmusik från advent, och ändå rätt sparsmakat de första veckorna, för att sedan låta julmusiken ljuda ur högtalarna rätt friskt dagarna före jul och fram till annandagen. Sedan blir det för det mesta ”vanlig” musik igen.

Jag ska skriva mer om julmusik senare i december och då bland annat om en tradition jag har och aldrig kommer att avvika ifrån.

Men nu till två frågor:

Tillhör du kategorin som spelar/lyssnar på julmusik i flera månader eller bara under december? Och vilken är din favorit bland julskivorna?

Berätta gärna om det här!

OLOF WIGREN
Teckning: Hans Jax

Jag heter Olof  Wigren, bor på Svanö i Ångermanälvens mynning och kommer under december att blogga på den här sidan om julen och julminnen.