Julbord. Bara ordet skapar bilder av mat i mängder och dofter och smaker.

Men vet du varifrån traditionen med julbord kommer?

En som vet mycket om julbordets historia är Christina Fjellström, professor och måltidsforskare vid Institutionen för kostvetenskap på Uppsala universitet. Hon och etnologen Håkan Liby har skrivit en bok om det svenska julbordet.

I en intervju om julbord för några år sedan sa Christina:

”Synen på julbordets ursprung och rötter har förändrats i takt med nya arkeologiska, etnologiska och historiska rön. Man brukar säga att julen har sitt ursprung i den hedniska offerfesten midvinterbloten som firades av våra förfäder i början av 1000-talet. En ganska djärv tolkning är att julbordet skulle vara själva offeraltaret där Särimner, galten som kunde slaktas om och om igen, skulle ligga bakom traditionen med mycket fläsk på julbordet. Vad som är sant är att det från början var en fest som hörde ihop med att en tung arbetsperiod var avslutad. Att dricka nybryggt öl vid juletid kan också hänföras tillbaka till vikingatiden. När sedan kristendomen kommer till Sverige börjar begreppet jul att föras över till Kristi födelse. Det är också förklaringen till att dagens julseder både har inslag av hedniska riter och kristna symboler.”

Christina beskriver också hur det allt mer mångkulturella Sverige gör sina avtryck i julbordstraditionen:

”Det märks genom att det smyger sig in nya rätter på våra julbord. När det kommer in någon ny i familjen, en ingift eller sambo så blir det automatiskt nya möten mellan olika traditioner och seder. För vi gifter oss med människor från olika delar av Sverige och världen vilket gör det hela mer påtagligt. Sedan får man inte glömma att julbordet förändras i takt med vår vilja att prova på nya rätter och vilja leva på andra sätt. Idag är det många som vill äta hälsosamt och mer grönt. Här kan andra matkulturer inspirera. Julbordet berikas med en ny rätt och en gammal åker ut.”

En tavla, ett collage av Jan Stenmark, med julmotiv. Det pryder en vägg hos bloggaren Olof Wigren.

Vilka är då de vanligaste rätterna på julbordet och hur skiljer sig måhända julborden från norr till söder?

Christina Fjellström igen:

”Man kan säga att skinka, köttbullar, sill, prinskorv och sillsallad är de allra vanligaste. Äggrätter, prinskorv och gravad lax fanns inte för 100 år sedan, men finns på många julbord i dag. Det känns som att man haft en längtan efter mer fisk på bordet. Lutfisken däremot har lämnat julbordet allt mer och tenderar att bli en alldeles egen måltid.

Vad man kan säga är att smör och ost har haft en stor betydelse på julborden norr om Dalälven, medan grishuvudet har varit mer betydelsefullt i Skåne. I Norrland kallades smör för gås. Julgåsen var en stor smörskulptur som placerades mitt på bordet. Kål i olika former är vanligt på julborden i södra Sverige och Halland. Längs Upplands och Sörmlands kusttrakter serverar många fortfarande den traditionella julgäddan.”

Har du några speciella minnen av julbord, från din barndom eller i vuxen ålder?

Berätta gärna om det här!

OLOF WIGREN
Teckning: Hans Jax

Jag heter Olof  Wigren, bor på Svanö i Ångermanälvens mynning och kommer under december att blogga på den här sidan om julen och julminnen.