Zephyr – Jonas Simonson, Richard Ekre-Suzzi och Göran Månsson på traversflöjt, bansuri, Härjedals- och Offerdalspipor.

Ett genuint möte mellan tre av Sveriges absolut främsta flöjtister inom folk- och världsmusik. De vidsträckta musikaliska landskapen sträcker sig från nordiska myrar till den heta, myllrande trafikstockningen i en större stad sydöst om myren. Rytmiska vävar, sällsamma melodier och ljudliga utflykter under oktoberoceanens yta ger lyssnaren musik som aldrig tidigare hörts. Från stilla västanfläkt, iskall nordan, varm monsun till stormande orkan.

Jonas Simonson är en av Sveriges mest rutinerade folkblåsare som fördjupat sig i låtspel på den svenska folkmusikscenen. Hans intensiva och rytmiska flöjtspel kan höras i Groupa, Den Fule, Crane Dance trio och Songs in Meantone.

Richard Ekre Suzzi, född i Stockholm, började sin karriär som jazzpianist och kompositör. En passion för bansuriflöjt och nordindisk konstmusik förde honom till Bombay, Indien för att studera med bansurimästaren Pandit Hariprasad Chaurasia.

Göran Månsson hör till en av de mest spännande och dynamiska flöjtisterna i Sverige idag. Han kommer från Haverö i Medelpad, från den legendariska spelmanssläkten Lång. Med sina tydliga rötter och nyfikna utflykter skapar Göran nya poetiska rum.

Den fenomenala flöjttrion Zephyr släppte i våras sitt första album, October Ocean, på skivbolaget Playing With Music.

Plats: Hörsalen Oden

Entré: 150 kr, Biljetter köpes i museets reception, tel. 0611-886 00

Samarr: Härnösands Musiksällskap och Härnösands folkhögskola.

Zephyr på Spotify – klicka här

Zephyr på Youtube – klicka här