Wendelas födelsedag
Torsdag 11/7 kl 14.00-16.00
Plats: Prästgården på friluftsmuseet

Wendelas födelsedag!
Vi firar årligen Wendela Hellmans födelsedag den 11 juli i Prästgården här på Murberget Friluftsmuseum.

Vi firar med kaffekalas i 1940-tals tappning. Då var det ransoneringstider men till födelsedagar försökte man ändå bjuda på sju sorters kakor och riktigt kaffe.

Är det fint väder sitter vi i trädgården. Vid regn håller vi till inomhus på Prästgården.

Kom gärna i tidsenliga kläder, 1940-tal, och/eller hatt!

OBS! Begränsat med plats. Förköp av biljetter obligatoriskt.
Två sittningar:
kl 11.00-13.00
kl 14.00-16.00

Kostnad: 100 kr för vuxna, 50 kr för barn upp till 10 år.
Förköp av biljetter i museets reception, 0611-886 00.

Samarr: Härnösands Trädgårdsodlareförening

Wendela Hellmanväxte upp i Malmö Skåne. Fadern var grosshandlare och var mån om att alla barnen skulle studera och få ett yrke. Wendela utbildade sig till lärare, varefter hon tog en universitetsexamen i Marburg, Tyskland. Men det som kom att betyda mest för henne var nästa utbildning som hon fick vid Nääs Slöjdlärarseminarium och som gjorde att hon kom till Kramfors, Ångermanland, där hon träffar sin blivande make Theodor Hellman. De gifte sig 1910. Båda var de engagerade i uppbyggnaden av friluftsmuseet på Murberget. 1942 flyttade de in Prästgården.
Wendela var en utpräglad sällskaps- och föreningsmänniska vilket fick flera uttryck. Hon bildade en Fredrika Bremer-krets i Härnösand, var ordförande och drivande kraft i Husmodersföreningen och anordnade basarer och fester vid Murberget. Årligen firas Wendelas födelsedag den 11 juli med kalas vid Prästgården på Murberget.