När: Lördag 15 juni kl. 13.00–15.00
Var: Stora utställningshallen, 1 trappa upp, Västernorrlands museum, Härnösand

Atti Johansson (1917–2003) levde större delen av sitt liv i Sollefteå. Hon hade ett starkt miljöengagemang som hon gav uttryck åt både i det privata och i konsten.

Under 1960-talets andra hälft arbetade Atti med en serie kallad Mekanisk/Organisk i vilken hon kritiskt undersökte den nya datatekniken. Serien låg till grund för flera offentliga verk, bland annat en tio meter lång väggutsmyckning med titeln Vårt medvetande ligger långt efter teknikens framsteg på Gudlav Bilderskolan.

Den senaste större utställningen med Atti var på Sundsvalls museum 2005, så det är mycket glädjande att få presentera hennes konstnärskap på länsmuseet. I ljuset av klimatkrisen och den digitala revolution vi lever i, är Attis konst mer relevant än någonsin.

Kl. 13.00 lördag 15 juni öppnas dörrarna till utställningshallen. Kl. 13.15 invigs utställningen med en kort introduktion till utställningen av curator Karolina Aastrup. Därefter är det mingel och möjlighet att ställa frågor till och samtala med curatorn.

Varmt välkomna!

Fri entré! Ingen föranmälan.

Tillgänglighet:
• Evenemanget hålls på svenska.
• Stora hallen ligger en trappa upp i museibyggnaden.
• Hiss finns.
• Sittplatser finns.
• Handikapparkering finns 20 m från entrén till museibyggnaden.