Västernorrlands museum på plats i Ånge och Borgsjö

Under två dagar besöker Västernorrlands museum Ånge respektive Borgsjö med museets arkeologer, byggnadsvårdare, kulturmiljövårdare och hemslöjdskonsulenter.
Arrangemanget är ett samarbete mellan Västernorrlands museum och Ånge kommun.

FREDAG

Föreläsningar i föreläsningssal: Ånge Folkets hus – Corner

15.15- 16.00
Från ruckel till folkrörelse. Om framtidsfrågor om hur en utvecklad landsbygd ligger i fokus.
Robert Danielsson, initiativtagare till ödehusrörelsen och årets landsbygdsutvecklare berättar om hur räddade ruckel på landsbygden blev trendigt och i dag är en av de främsta symbolerna för landsbygdsutveckling, återbruk och hållbarhet. Men husen är egentligen bara ett verktyg efter något större, en samhällsomvandling som ändrat synsättet på sättet att leva, arbeta och som i förlängningen leder till en bättre och hållbarare livsstil.

16.00- 16.20
Fullt hus i Ånge kommun
Jenny Sellén Lindkvist berättar om sitt kommunala uppdrag Fullt hus i Ånge kommun, som syftar till att uppmärksamma de tomma fastigheterna som en viktig resurs i den pågående landsbygdsutvecklingen.

Ånges historiska spår – Kulturmiljö och kulturvärden
Ånge kommun har ett rikt kulturarv. Sanna Berglund och Johanna Ulfsdotter berättar mer om några utvalda kulturmiljöer och de kärnvärden som utgör spåren av Ånges historia.

17.30-18.15
Arkeologer från Västernorrlands museum föreläser om arkeologi i Ånge.

• Hur jobbar arkeologer?
  • Resultat från undersökningar.

Praktisk prova på, Corner:

Slöjdworkshops med länshemslöjdskonsulenterna

15.00-19.00
Fixa festen!
Slöjda girlanger och pynt till höstens festligheter. För alla åldrar (under 8 år i vuxens sällskap).

Sticka för fred!
Vi samlas för att sticka tillsammans. Hanna Holm finns på plats, inspirerar och hjälper den som behöver. Material finns att köpa, men ta gärna med eget om du har.

Byggnadsvårdsrådgivning- träffa hantverkare och byggnadsantikvarier

Demonstration av fönsterrenovering och prova på

+ trevligt häng med fika

LÖRDAG

Borgsjö hembygdsgård

10.30-15.00
Borstbindarkurs
Kom och lär dig ett gammalt hantverk! Du binder en liten borste i tagel som passar till svamprensning eller skoputs. Drop-in. Begränsat antal platser, eventuellt får du vänta lite på ledig plats.
Ingen kursavgift. Materialkostnad 35 kr.

Fönsterrenovering
Prova på att kitta med linoljekitt. Vi erbjuder också rådgivning och möjlighet att ta med eget fönster att arbeta med.

Fika till försäljning av hembygdsgården.

Välkommen!

Arrangemanget är ett samarbete med Ånge kommun.