Lördag 10 september kl 13.00-15.00

Välkommen på föredrag med Oscar Nilsson och Helena Gjaerum, som berättar om rekonstruktionsarbetet av kvinnan från Lagmansören!

Plats: Hörsalen, Västernorrlands museum, Härnösand.

Fri entré! Anmälningsformuläret nedan är stängt, men det finns fortfarande många platser kvar så kom gärna direkt till föredraget.

Kvinnan från Lagmansören har fascinerat många. Skelettet av kvinnan, och av en liten pojke, hittades i en grav från stenåldern i Lagmansören i Indals socken, Timrå kommun. Långt senare beslutade museet att göra en rekonstruktion av länets äldsta kända kvinna. Under föredraget berättar modellmakaren och arkeologen Oscar Nilsson, och hantverkaren och arkeologen Helena Gjaerum om arbetet att rekonstruera henne och skapa hennes kläder.

Hur går det till? Och vad gör man när det saknas material att tolka?

13.00 Oscar Nilsson berättar om skapandet av rekonstruktionen

13.45 Paus

14.00 Helena Gjaerum berättar om skapandet av kvinnans kläder

14.45 Avslutande reflektioner och frågor

Klicka här för att läsa mer om Helena Gjareum >>

Klicka här för att läsa mer om Oscar Nilsson >>

Se Helena Gjareums videodagbok över tillverkningen av dräkten till kvinnan från Lagmansören >>

Se Oscar Nilssons videodagbok över rekonstruktionen av kvinnan från Lagmansören >>

Anmälan görs via formuläret. OBS! Vänligen anmäl varje person separat.

Anmälan till föredraget "Västernorrlands äldsta kvinna träder fram" den 10 september kl. 13:00 är stängd.

För frågor eller ev. sen anmälan, kontakta Jonas Byström på jonas.bystrom@vnmuseum.se.