Söndag 3 juli kl 10.00-16.00

Plats: Prästgårdens trädgård, Murberget friluftsmuseum, Härnösand.

I 20 år har Härnösands Trädgårdsodlareförening engagerat sig i Wendelas vackra trädgård vid Prästgården. Det vill vi fira i samband med Tusen trädgårdar.

en ros i en trädgård med ett rött hus i bakgrunden

Om Wendela och trädgården

Wendela var gift med museets initiativtagare Theodor Hellman. 1942 flyttade de in i prästgården på Murberget friluftsmuseum. Wendela var mycket förtjust i sin trädgård som ofta var platsen för sommarens kalas.

Museet och trädgårdsodlareföreningen har ett gemensamt mål i att skapa en kulturhistorisk visningsträdgård med Wendelas 1940-talsträdgård som utgångspunkt. Det är en prunkande trädgård med inslag av både äldre och nyare växter som inspiration för alla fritidsodlare.

20-årsjubileum

Härnösands Trädgårdsodlareförening har de senaste 20 åren tagit ansvar för skötseln av Wendelas trädgård. Drivkraften för föreningen är att besökare ska uppleva och inspireras av blomprakten. Föreningen har alltid 1940-talets val av växter i åtanke vid nyplanteringar och att rabatterna ska likna de som Wendela anlade. Hon sådde till exempel alltid ringblommor men hade också bärbuskar och äppelträd. Theodors bilplats är numera en örtagård där nyttoväxter har tagit plats. Örterna användes förr som medicinalväxter. Numera används de som smaksättare men också till färgning av garner. Dofterna en varm sommardag lockar besökare men också fjärilar av många arter. Då lägger vi ner verktygen och bara njuter av samvaro i Wendelas trädgård.

Ett sådant tillfälle till glad samvaro är när vi bjuder in till extra festlig öppen trädgård vid årets Tusen trädgårdar. Stort tack till trädgårdsodlarföreningens medlemmar för allt arbete ni lägger ner.

Vi hälsar alla välkomna att njuta av blomsterprakten och fika bakat med ingredienser från de egna odlingarna.

Arr: Härnösands Trädgårdsodlareförening i samarbete med Västernorrlands museum

Länk till Härnösands Trädgårdsodlareförenings hemsida: http://www.htof.nu/

Tusen trädgårdar är en nationell kampanj av Riksförbundet Svensk Trädgård och Studiefrämjandet.

Tillgänglighet: Det är grusgångar i trädgården. Det är ca 200 m till närmsta parkering och toaletter.

Corona: Tänk på att visa fortsatt hänsyn, hålla avstånd, tvätta händerna och stanna hemma om du känner dig förkyld.