Trädgårdsdags!

Tisdagar 7, 14, 21 och 28 juli kl 12.00-15.00

Kom och njut av blomsterprakten i Prästgårdens trädgård. Tisdagar i juli kl 12.00-15.00 finns Härnösands trädgårdsodlareförening på plats i museets trädgård, berättar om trädgården och ger odlingstips. De har skött om trädgården sedan 2002 och har försökt återskapa en 40-tals miljö. Trädgården vid Murbergets prästgård anlades som en tidstypisk trädgård när museets grundare Theodor Hellman flyttade in i Prästgården med sin fru Wendela på 1940-talet. Prästgården är från 1800-talet och är hämtad från Viksjö socken utanför Härnösand. Trädgårdsodlareföreningen arrangerar också arbetskvällar för de intresserade på torsdagar kl 17.00-20.00. Då sköter de allt praktiskt arbete i trädgården, umgås, fikar och har trevligt tillsammans.

Prästgården har bland annat äppelträd, bärbuskar, rosor, perennrabatter och en stor örtagård. Sommarrabatten som har olika tema varje år är en tradition från Wendela Hellman som också hedras med ett födelsedagskalas i trädgården den 11 juli varje år. I år blir det dock inget kalas på grund av rådande Coronarestriktioner. Kom och hör vilket tema som är i år och få odlingstips för ditt eget trädgårdsodlande. Vill du bara veta mer om trädgårdar och blommor eller träd osv är du naturligtvis välkommen också. Det gäller också för dig som bara vill njuta av den vackra trädgården. Trädgården är tillgänglig alla dagar dygnet runt. Dessutom finns det två gotlandskaniner i kaninburen i Prästgårdens trädgård som man kan hälsa på.

Härnösands Trädgårdsodlareförening är en lokalförening under Riksförbundet Svensk Trädgård. Svensk Trädgård har drygt 160 lokala trädgårdsföreningar i hela landet, är en mötesplats för trädgårdsintresserade och främjar all trädgårdskultur och ett lustfyllt odlande. De sprider kunskap om miljövänlig odling och driver frågor för trädgårdsodlare.

För att veta mer om Härnösands trädgårdsodlareförening kan du besöka deras hemsida www.htof.nu

Med anledning av Coronapandemin hålls programmet utomhus. Tänk på att hålla avstånd, god handhygien samt inte närvara om du har förkylningssymptom. Museet följer Folkhälsomyndighetens regler och arbetar aktivt för att skapa en trygg miljö för besökare, medverkande och personal att vistas i.

Välkommen!