Molières mest spelade pjäs skrevs redan 1664. Det är en komedi med fart och fläkt som är lika rykande aktuell än idag.

I sommar intar den Friluftsmuseet, Murberget i Härnösand.

Följande datum och tider ges föreställningar:

Föreställningen är två timmar lång inklusive paus.

Söndag 16 juni kl. 16.00

Tisdag 18 juni kl 18.00

Onsdag 19 juni kl 18.00

Torsdag 20 juni kl 18.00

Söndag 23 juni kl 16.00

Tisdag 25 juni kl 18.00

Onsdag 26 juni kl 18.00

Torsdag 27 juni kl 18.00

Fredag 28 juni kl 18.00

Lördag 29 juni kl 16.00

Biljetter bokas via denna länkBOKA BILJETT TILL TARTUFFE

Du kan även köpa biljetter i museets butik.

Tartuffe är en riktig skojare. En dag dyker han upp hos familjen Pernelle och utger sig för att vara en god och ädel man vars enda önskan är att vara Gud trogen. Detta faller husbonden Orgon i smaken och Tartuffe får snart en självklar plats vid hans sida. Men den övriga familjen genomskådar snabbt denne listige lurendrejare… Hur ska de bli av med honom? De tar till alla möjliga knep för att avslöja Tartuffe men Orgon fattar ingenting och innan de vet ordet av har Tartuffe lyckats lura till sig både huset, pengarna och dottern. Alltihop i kyrkans och Guds namn!
I den här föreställningen stångas vi med såväl moral som dubbelmoral, rätt och fel, skrivna som oskrivna regler, skratt och allvar. Hur ska det sluta?
Regissören Claes Åström, med rötter i Härnösand, har stor erfarenhet av att arbeta med både clown och commedia dell’arte och vår Tartuffe spelas i denna tradition.
Den namnkunniga ensemblen med åtta finurliga skådespelare tar sig an Molières klassiska komedi som du aldrig sett den förut. Välkommen att uppleva denna föreställning mitt i den norrländska sommaren på Friluftsmuseet, Murberget i Härnösand. Föreställningen är ett samarbete med Teater Västernorrland.

Manus: Jean-Baptiste Molière
Bearbetning: Claes Åström, Therese Söderberg
Regi: Claes Åström
Scenografi: Ulla Dahlström