Sverigefinska migrationsberättelser/Ruotsinsuomalaisia siirtolaistarinanoita

Maria Mäki och Kristiina Oikari presenterar sitt dokumentärprojekt Innan det är försent som behandlar efterkrigsmigrationen från Finland till Sverige. I dokumentären beskrivs enskilda immigranternas livshistoria genom personintervjuer, fotografier och rörlig bild.

Vi serverar kaffe och oboisten Sanna Salomaa spelar finsk musik. Evenemanget är tvåspråkigt.

Plats: Hörsalen på Västernorrlands museum. Fri entré.

Ruotsinsuomalaisia siirtolaistarinanoita.

Maria Mäki ja Kristiina Oikari esittelevät dokumentaarisen projektinsa Ennen kuin on liian myöhäistä, joka käsittelee sotien jälkeistä muuttoliikettä Suomesta Ruotsiin. Dokumentaari kuvaa yksittäisten maahanmuuttajien elämänhistoriaa haastattelujen, valokuvien ja liikkuvan kuvan välityksellä.

Kahvitarjoilu ja oboisti Sanna Salomaa esittää suomalaisia sävelmiä. Tilaisuus on kaksikielinen.

Paikka: Auditorio (Hörsalen), Västernorrlands museum. Vapaa pääsy.

Programmet genomförs med stöd från Region Västernorrland.