OBS! NY TID!

Lördag 26 november klockan 15.00-16.00

Plats: Hörsalen, Västernorrlands museum.

St Olav – en nordisk historia

I samband med invigningen av Västernorrlands museums reviderade basutställning om medeltid och stormaktstid på lördag 26 november, spelas en musik- och berättarföreställning om St Olav.

S:t Olav var inte bara helgon – han var också en våghalsig äventyrare som reste över stora delar av Europa och ofta befann sig i situationer och sammanhang av storpolitisk karaktär. Men hur tänkte han? Och vad tyckte han? Om sin samtid och om de människor han mötte på sina resor. Hur såg egentligen vägen till helgonskapet ut? Följ med på en spännande resa tillbaka till 1000-talet och till ett Europa som såg väldigt annorlunda ut jämfört med idag.

Lars T Johansson berättar och Ulrika Bodén, Niklas Roswall och Göran Månsson, sjunger och spelar i folklig ton.

Musikerna har gjort en djupdykning i de källor som finns med äldre musik kopplad till St Olav. De har funnit ett rikt och omväxlande sakralt material med tydligt släktskap till folkmusiken. Tillsammans har de bearbetat detta och kompletterat med både egna kompositioner och traditionell folkmusik. Trion är några av Sveriges absolut främsta namn på folkmusikscenen. Förutom den vackra liturgiska musik som använts i Olavsmässan finns bland annat flera olika ballader. I föreställningen varvas den färgstarka musiken med en berättelse om Olavs liv, både som hjälte, helgon och sårbar människa.

Föreställningen producerades från början till återinvigningen av St Olavsleden 2013. Den beställdes och bekostades av St Olavsprojektet. För två år sedan utvidgades berättelsen med några textpartier som innehåller lokala sägner om Olav och då omarbetades föreställningen till sin nuvarande form- en bättre sådan.

”Berättelsen är en underbar skröna om en teori om vem St Olav var. Det är en kul, spännande och faktiskt oerhört hjärtgripande historia.”
– Lars T Johansson, som spelar Olav.

Fri entré! Anmälan görs via formuläret nedan.

Fotografier: Göran Strand

Anmälan: