Välkommen till Västernorrlands museum under sportlovsveckan!

Det finns många aktiviteter för lovlediga barn och ungdomar, både inomhus och utomhus. Upptäck också våra utställningar.

I ”Forntidsresan” kan du se hur en kvinna från stenåldern kan ha sett ut, leta rätt på föremålen i Forntidsbingo och interaktivt fånga forntiden i spelet Crafthunter. I pedagogiska verkstan finns kreativa aktiviteter, läs- och myshörna.

Digitalt sportlov med Forntidsresan

Se våra animerade filmer om mammutar, vikingar och hittade gravar, lös kluriga quiz och ladda ner bilder för att fylla i med färgpennor. Mer om sportlov på Murberget och om forntid hittar ni här:

Till Forntiden! >>

Läs mer om utställningarna på museet >>

Lindas Mat & Kafé håller öppet med sportlovserbjudanden på våfflor, pannkakor, korv med bröd och varm choklad med grädde & ostsmörgås. Till Lindas Mat & Kafé >>

Välkommen!

Sportlovsprogram

Familjevisning av Forntidsresan

Tisdag 8 mars kl 10.30 och 13.30

Följ med på en guidad visning i utställningen Forntidsresan. Tillsammans funderar vi på hur människor och djur levde i Västernorrland på stenåldern, bronsåldern och järnåldern. Pedagog Sofia Eriksson-Bergström leder visningen som tar cirka 40 minuter och riktar sig till barn från fem år och uppåt. Samling i utställningshallen 1 trappa ned. Max 15 personer.

Snöskulpturer och utelekar

Tisdag 8/3 – fredag 11/3 kl. 11.00-15.00

Plats: Framför museibyggnaden.

Kom och gör snöskulpturer och andra roliga och kreativa aktiviteter utomhus!

Mellan klockan 11-15 tisdag till fredag under sportlovsveckan finns museets personal på plats framför museibyggnaden. Vid bra snötillgång kan du prova på att göra snöskulpturer. Du kan också prova på att måla i snön och andra kreativa aktiviteter samt tävla mot dina kompisar eller andra i snöfemkamp. Museets personal visar också olika utelekar man kan leka under vintern.

Det finns även varm saft som museet bjuder på, som du kan hålla dig varm med medan du håller på med aktiviteterna.

Drop in. Från 7 år, yngre barn i vuxens sällskap. Aktiviteterna är gratis.

Ev. Förskole- och fritidsgrupper måste föranmäla senast dagen innan, 0611-886 00.

5-i-rad med vintertema

Du kan spela 5-i-rad med vintertema. Där ska du försöka hitta föremål och andra saker som finns på friluftsmuseet och sedan kryssa i så många av dessa på din spelbricka. Spelbrickan hämtar du hos museets personal vid aktiviteterna framför museibyggnaden. Lyckas du få fem ord i rad på din spelplan? Och hittar du alla saker är du verkligen duktig! Här gäller det att hålla ögonen öppna när du går runt på friluftsmuseet och lista ut var olika saker som står på spelplanen kan finnas. Lyckas du få fem ord i rad vinner du ett pris.

Tipspromenad

Du kan gå en tipsrunda på friluftsmuseet med tema vinter och idrott. Du hämtar din svarstalong hos museets personal vid aktiviteterna framför museibyggnaden, och går en runda på friluftsmuseet och svarar på frågorna. Lämna sedan din talong till museets personal för att få de rätta svaren och ett pris.

Vädret:

Om det på grund av vädret inte finns så mycket snö kvar finns det andra aktiviteter och lekar som passar när det är barmark eller lite snö. Tipspromenad och 5-i-rad går att delta i även om det är lite snö. Fråga museets personal om de aktiviteter som finns. Aktiviteterna håller på utomhus. Ta därför med varma kläder och skor så du inte fryser.

Sportlovsbio

Onsdag 9/3 – fredag 11/3 kl. 14.00

Filmvisning för lovlediga i museets hörsal.

9/3: Apstjärnarn, svensk animerad film, 2021.

10/3: Mitt liv som zucchini. Fransk animerad film, 2016.

11/3: Lånaren Arrietty. Japansk animé, 2010.

Filmerna visas med svenskt tal och text. Fri entré. Platsbiljett finns i museets reception, telefon 0611-886 00.

Samarr: Sveriges Förenade Filmstudios.

Torsdagshäng med filmvisning

Torsdag 10/3 kl. 18.00-20.00

Kom och var med i Murbergets filmklubb för ungdomar. Torsdag den 10 mars visar vi filmen Den tysta revolutionen i museets hörsal. Efteråt finns det tid att fika, prata och mysa. Att hänga på museet helt enkelt.

Samarr: Sveriges Förenade Filmstudios.

Tillgänglighet:

Uteaktiviteterna håller på framför museibyggnaden.
Plats för handikapparkering 20 m från entrédörrarna.
Toaletter finns inomhus i museets entréhall.

Med anledning av Corona/Covid-19:

Det finns inte längre några restriktioner men vi ber er fortsatt att visa hänsyn, hålla avstånd, tänka på handhygienen och stanna hemma om ni är sjuka. Museet behöver vara en trygg miljö för alla besökare och medverkande.