Tisdag 8 mars kl 10.30 och 13.30

Samling i utställningshallen 1 trappa ned, Västernorrlands museum, Härnösand.

Följ med på en guidad visning i utställningen Forntidsresan. Tillsammans funderar vi på hur människor och djur levde i Västernorrland på stenåldern, bronsåldern och järnåldern. Vi tittar på verktyg och redskap som tillverkats av de som bott i Västernorrland under flera tusen år, och vi undersöker spåren efter istiden.

Visningen tar cirka 40 minuter och riktar sig till barn från fem år och uppåt. Samling i utställningshallen 1 trappa ned. Max 15 personer.

Efter visningen kan du fortsätta att utforska och uppleva forntiden på ett medskapande, kreativt och inspirerande sätt genom att spela det digitala spelet Crafthunter eller skapa i Pedagogiska verkstaden. Dessutom har museet mycket aktiviteter utomhus framför museibyggnaden som du kan delta i.

För fler aktiviteter, se sportlovsprogrammet >>

Forntidsresan – Nio tusen år av människors spår

Under tusentals år har människor flyttat till det vi idag kallar Västernorrland och södra Saepmie. De första människorna kom till vårt län för cirka 9 500 år sedan. De levde av att jaga, fiska och samla växter och bär och de flyttade runt mellan olika boplatser. Klimatet var varmare än idag.

Följ med på en resa genom forntidens Västernorrland. Möt stenålderskvinnan från Lagmansören, utforska husmodeller från sten- och järnåldern och anta utmaningarna i spelet Crafthunter.

Corona/Covid-19

Det finns inte längre några coronarestriktioner men vi ber er fortsatt att visa hänsyn, hålla avstånd, tänka på handhygienen och stanna hemma om ni är sjuka. Vi behöver vara en trygg miljö för alla besökare och medverkande.

Tillgänglighet

Hiss finns i museets entréhall.
Toaletter i entréhallen. Plats för handikapparkering 20 m från entrédörrarna.
Guiden använder röstförstärkare.