Ronja föds en åskvädersnatt som enda barn till rövarhövdingen Mattis. Hon växer upp i Mattisborgen under sin pappas beskydd, men Ronja vill ut och upptäcka mer av livet. I den vilda Mattisskogen finns lömska vildvittror, otäcka grådvärgar och korkade rumpnissar – men där finns också Birk, son till Mattis ärkefiende Borka…

Astrid Lindgrens klassiska saga om Ronja och Birk, som älskats av generationer, blir nu sommarteater i Västernorrland. Denna välkända berättelse om ärvda konflikter, vänskap över gränserna och skogens väsen blir här en storslagen familjeföreställning som hämtar kraft ur den ångermanländska myllan.

Teater Västernorrlands Ronja Rövardotter regisseras av Lovisa Onnermark med nyskriven musik och arrangemang av de klassiska sångerna signerat Sara Parkman och Hampus Norén. Det blir en stor ensemble bestående av både Teater Västernorrlands skådespelare, amatörer från Höga Kustens teaterförening samt elever från Musikalstudion på Hola folkhögskola. Allt inramat av en fantastisk omgivning på Murberget friluftsmuseum, Härnösand.

Ett samarbete mellan Teater Västernorrland och Västernorrlands museum.

Praktisk information

När: 24 juni, 27 juni, 28 juni, 29 juni, 30 juni, 1 juli, 5 juli, 6 juli, 7 juli, 8 juli, 9 juli, 12 juli, 13 juli, 14 juli, 15 juli, 16 juli, 18 juli, 19 juli, 20 juli.

Biljetter säljes via Teater Västernorrland: https://teatervasternorrland.se/sv/program/2023/ronja-rovardotter/

Plats: Västernorrlands museum

Familjeföreställning, rekommenderad från 6 år.

Längd: 2 timmar och 30 minuter inklusive paus.

Illustration: Alexander Jansson.