Lär dig om rya och den knutna väven.

Årets sommarkurser hålls under bar himmel mitt i Vågsfjärdens makalösa natur! Platsen är Lappudden, världsarvet Höga kusten. Med möjlighet att arbeta inomhus om vädret är dåligt.

Kurserna hålls dagtid och på kvällen finns möjlighet att bada eller hyra bastu, kanot, kajak eller SUP på friluftscentret. Eller att slöjda och grilla tillsammans med kurskamraterna. På Lappudden finns möjlighet finns att bo och äta, se alternativen i anmälan. Vill du ta med din familj bokar du boende själv med Lappudden friluftcenter.

Om kursen i ryateknik:
Vi går igenom tekniska moment för att väva rya i ram och vävstol, samt tips, tekniker och idéer för att jobba med färgeffekter och skuggningar. Hur man skapar intressanta strukturer och djup. Vi börjar med en formlektion för att hitta ett koncept att jobba efter. Mirjam har med ett rikt urval av prover och exempel från sin egen verksamhet.

Vi väver i ram och efter kursens två dagar har du färdiga prover att ta med hem, och/eller ett påbörjat större verk att fortsätta med efter kursen.

Kursledare: Miriam Parkman, professionell handvävare och textilkonstnär utbildad på Handarbetets Vänner. Tillsammans med vävgruppen Studio Supersju har hon ställt ut på gallerier runt om i Sverige och hon har även haft egna separata utställningar.

Datum: 12 – 13 augusti 2023

Tid: lördag kl 10-18 och söndag kl 9-16

Plats: Lappudden, Höga kusten

Kursavgift: 2500 kr (under 26 år 1800 kr) I avgiften ingår material och lån av verktyg samt för- och eftermiddagsfika.

Frågor? Kontakta anna.zetterlund@vnmuseum.se

Mer information och anmälan

Klicka här för att komma till anmälningssidan >>