Septemberprogrammet är här!

Läs mer i kalendariet om varje programpunkt. Till kalendariet >>

UTSTÄLLNINGAR

Moderna tider

Visas till och med 4 september. Utställningen Moderna tider ska förnyas och byggas om. Den är därmed stängd från och med 5 september. Den nya utställningen om tiden från 1700-tal till 1900-tal planeras öppna i slutet av nästa år.

Händers verk

Om nio människor som med sina händer och sin kropp förvaltat och utvecklat ett arv till oss alla, kunskaper som vi kommer behöva för framtiden. Och om vikten av att det finns förebilder.

Triennalen

Visas till och med 4 september.

Triennalen är en ny återkommande konsthändelse med samtidskonst från länet, en utveckling av den välkända Y-salongen. Utställningen expanderar till att äga rum på fler platser runt om i hela länet. På Västernorrlands museum medverkar 13 konstnärer.

Curator: Björn Norberg.

Triennalen är ett samarbete mellan Västernorrlands Museum, Region Västernorrland och det nystartade Konstfrämjandet Västernorrland.

Forntidsresan – Niotusen år av människors spår

Följ med på en resa genom forntidens Västernorrland.

Möt stenålderskvinnan från Lagmansören, utforska husmodeller från sten- och järnåldern och anta utmaningarna i spelet Crafthunter.

Ny utställning om medeltid och stormaktstid

Var beredd! I slutet av november invigs vår nya utställning om medeltid och stormaktstid. Utställningen innehåller både ”nya”, unika föremål och några återanvända. Håll koll i våra sociala medier och på vnmuseum.se för mer information om utställningen.

Ny lekutställning för mindre barn

Vi öppnar en interaktiv utställning för barn från 0 till 6 år, med kulturarv i fokus. Den nya utställningen är tydligt förankrad i forskning om barns lärande och utveckling genom att utgå från läroplanen för förskolan. Lekrummet” Prins Pompom” kommer hållas stängt från och med 29 augusti. 28 oktober välkomnar vi alla barn till den nya barn-utställningen.

Samtal om samtidskonst

Söndag 4/9 kl. 14.00

På avslutningsdagen av utställningen Triennalen hålls ett samtal om samtidskonst.

Curator Lina Aastrup samtalar med två av konstnärerna som medverkar i utställningen.

Plats: Hörsalen

Västernorrlands museum på plats i Ånge och Borgsjö

Under två dagar besöker Västernorrlands museum Ånge respektive Borgsjö med museets arkeologer, byggnadsvårdare, kulturmiljövårdare och hemslöjdskonsulenter.

Fredag 30/9 kl. 15.00–19.00

Kom och lyssna på föreläsningar, prova på

slöjd och träffa byggnadsantikvarier.

Plats: Corner i Ånge

Lördag 1/10 kl. 10.30–15.00

Denna dag har museet program i fönster-renovering samt kurs i borstbinderi.

Kursen i borstbinderi har drop-in men antalet platser är begränsat.

Plats: Borgsjö hembygdsgård

Mer information på vnmuseum.se

Samarr: Ånge kommun

Unga händers verk

Under september kommer det att erbjudas textilaktiviteter varannan torsdag och lördag där vi tillsammans kommer arbeta med händerna. Arbetet kommer mynna ut i en utställning där barn och unga är medproducenter.

Torsdagshäng

8/9 kl. 17.00–20.00

22/9 kl. 17.00–20.00

Riktar sig till barn och unga 12–18 år.

Drop in. Museet bjuder alla som deltar på fika.

Plats: Pedagogiska verkstaden, 1 tr ned.

Lördagar för barn

10/9 kl. 10.00–12.00

24/9 kl. 10.00–12.00

Riktar sig till barn 1-11 år. Drop in.

Plats: Pedagogiska verkstaden, 1 tr ned.

LINDAS MAT OCH KAFÉ

Lunchservering mån–fre kl. 10.00–14.00.

Kafémeny lör–sön kl. 10.00–16.00.

Mer information på vnmuseum.se/lindas-mat-kafe,

Tel: 076-106 52 02.

E-post: mat@vnmuseum.se.

MUSEIBUTIKEN

Pop up-utställare

10/9–6/11: Helena Toss, konsthantverk i ull med inspiration från växter och virus.

HÄRNÖSANDS VÄVSTUGA

Öppettider måndag– onsdag kl. 8.00–13.00

Faktors vid Murbergstorget. 076-024 16 41.

MURBERGET FRILUFTSMUSEUM

Det går att boka visningar av friluftsmuseet samt boka kägelbanan för enskilda grupper.

Bokning via museets hemsida.

Fri entré

www.vnmuseum.se