Västernorrlands museum samarbetar med romska föreningarna É Romani Glinda och Djelem Djelem Lungone Dromenca för att synliggöra och lyfta romers och resandes historia i länet.

Välkommen att delta på en träff om projekt Romskt kulturarv i Västernorrland och föredrag. Vid träffen medverkar Sandra Klingberg, antikvarie vid Västernorrlands museum. och För dig som deltar i förmiddagsträffen bjuder vi på lunch. Träffen dokumenteras av länsmuseet. Alla berättelser anonymiseras och publiceras med tillstånd av deltagarna.

FÖRMIDDAG

Kl. 10.00 till 12.00 Träff på tema romers och resandes historia i Västernorrland
OBS föranmälan krävs, anmäl dig senast den 19/10. Anmälan sker till: sandra.klingberg@vnmuseum.se

10.15 Fika, kaffe och kaka

10.30 Träff – samtal om romers och resandes historia i Västernorrland.
Samtalet dokumenteras av länsmuseet. Alla berättelser anonymiseras
och publiceras med tillstånd av deltagarna.
Dela med dig av egna minnen och berättelser och ta del av andras.
Visning i museets magasin.

12.00 Enklare lunch för deltagarna i träffen.

EFTERMIDDAG

Kl. 13.00 till 14.30 Öppna föredrag om romers och resandes historia i Västernorrland och om hur berättelser och minnen kan sparas för framtiden – Ingen föranmälan krävs till föredragen på eftermiddagen.

Om projekt Romskt kulturarv i Västernorrland, Fred Taikon, Samanta Selimovic, Sandra Klingberg

Föredrag av Daniel Sahlén, Stockholms läns museum, via länk

Föredrag av Sandra Englund, “Det dolda arvet – som resande”

Om projektet

Läs mer om projekt Romskt kulturarv i Västernorrland.