Torsdag 11 augusti kl. 14:00-15:30.

Plats: Prästgårdens trädgård.

Det har blivit en sommartradition med litteraturprogram på Murberget friluftsmuseum där flera av länets litterära sällskap brukar medverka. I sommar ses vi utomhus i prästgårdens vackra trädgård. Kom och få inspiration till sommarläsning. Upptäck en för dig ny författare eller återupptäck en gammal favorit. Fri entré.

Torsdag 11 augusti är det Pelle Molin-sällskapet som finns på plats i Prästgårdens trädgård. I programmet kommer Cissi Jacobsson, som tidigare medverkat i teaterföreställningen “Sagornas Ådal”, berätta om teaterstycket och sjunga någon sång som ingår i föreställningen. “Sagornas Ådal” handlade om Pelle Molins tid i Näsåker och hans avfärd till Norge hösten 1894, och det var en föreställning som drog mycket folk till festplatsen i Näsåker.

Ordföranden i Pelle Molin-sällskapet, Birgitta Lind, reflekterar lite runt en målare och författare, som både glömdes bort och återupptäcktes flera gånger.

Pelle Molin ca 1890.

Författaren Pelle Molin

När Pelle Molin dog 1896 var han relativt okänd som konstnär. Ganska snart efter hans död samlade författaren Gustaf af Geijerstam Pelle Molins noveller och några av hans reseskildringar och utgav boken ”Ådalens poesi”. ”Ådalens poesi” uppmärksammades stort när den gavs ut första gången, och boken har sedan dess getts ut i många upplagor; den senaste är ett dubbelt konstverk – ett postumt samarbete mellan Nordingråkonstnären Thage Nordholm och Pelle Molin: ”Ådalens poesi i ord och bild” (1988).

Som målare, och kanske mest som forsmålare, kom Pelle Molin verkligen till sin rätt. Hans forsmålningar av Nämforsen och Kilforsen som han målade under sin tid i Näsåker är fantastiska metaforer av den obändiga och kraftfulla natur som Pelle också var som person.

Pelle Molin efterlämnar ett stort konsthistoriskt och litterärt kulturarv. Pelle Molinsällskapet bildades sommaren 2007. Sällskapet bildades för att uppmärksamma Pelle Molins betydelse i den ångermanländska och den svenska kulturhistorien.

Pelle Molinsällskapets devis är ”Kulturkamp i norr”. Läs mer hos Pelle Molin-sällskapets hemsida: http://pellemolin.se/pelle-molinsallskapet/

Samarr: Pelle Molin-sällskapet

Kommande litteraturprogram på Murberget

18 augusti – Karl Östman

Tillgänglighet

Det är grusgångar i trädgården. Det är ca 200 m till närmsta parkering och toaletter.

Med anledning av Corona/covid-19

Tänk på att visa fortsatt hänsyn, hålla avstånd, tvätta händerna och stanna hemma om du känner dig förkyld.