Välkommen till Västernorrlands museum under påsken och påsklovet!

Det finns många aktiviteter för lovlediga barn och ungdomar, både inomhus och utomhus. Upptäck också museets utställningar – I “Forntidsresan” kan du se hur en kvinna från stenåldern kan ha sett ut, leta rätt på föremålen i Forntidsbingo och interaktivt fånga forntiden i spelet Crafthunter. I pedagogiska verkstan finns kreativa aktiviteter, läs- och myshörna.

Till museets utställningar >>

ett rosa ägg i mossan ute i skogen.

Äggjakt och tipspromenad

Fredag – fredag 15-22/4 kl 11.00-15.00

Gå på jakt efter påskharens gömda ägg, gå tipspromenad och spela 5-i-rad med vårtema. Kartor får du av personal på plats. Med reservation för skiftande väderlek.

Drop in. Barn under 7 år i vuxens sällskap.

Aktiviteterna sker utomhus. Kom ihåg att ha varma kläder och skor.

Plats: Framför museibyggnaden

Kreativt skapande med påsktema

Fredag – söndag 15-17/4 kl 13.00-16.00

Välkommen att skapa inomhus i pedagogiska verkstaden på Västernorrlands museum. Gör din egen påskdekoration av papper eller garn. Handledare från museet finns på plats.

Drop in. Barn under 7 år i vuxens sällskap.

Ev. Förskole- och fritidsgrupper måste föranmäla senast dagen innan, 0611-886 00

Familjevisningar av Forntidsresan

Måndag 18/4 kl 13.30 och 15.00

Följ med på en guidad visning i utställningen Forntidsresan. Tillsammans funderar vi på hur människor och djur levde i Västernorrland på stenåldern, bronsåldern och järnåldern. Pedagog Sofia Eriksson-Bergström leder visningen som tar cirka 40 minuter och riktar sig till barn från fem år och uppåt. Samling i utställningshallen 1 trappa ned. Max 15 personer.

Skriv flaskpost på Fritidsbåtsmuseet

Måndag 18/4 kl 10.00-16.00

Fritidsbåtsmuseet håller extraöppet i samband med Viking Lines besök i Härnösand. Kom och gör din egen flaskpost och titta på utställningar om fritidsbåtar, motorer och sjömanstatueringar.

Adress: Fiskaregatan 6, Härnösand

Torsdagshäng på museet för ungdomar

Torsdag 21/4 kl 17.00-20.00

En kväll för ungdomar som vill hänga på museet. Kom och tryck ett budskap på din t-shirt eller tygpåse. Välj vilket budskap du vill! Ta gärna med din egen t-shirt, tygpåse eller annat du vill trycka ditt budskap på. Det finns även andra kreativa aktiviteter att prova på. Handledare från museet finns på plats Utomhus finns även en 5kamp att tävla mot dina kompisar med.

Drop in.

Plats: Pedagogiska verkstaden 1 trappa ned och utomhus framför museibyggnaden.