Fredag 23 juni kl. 12.00-15.00

Traditionellt midsommarfirande med ringlekar kring stången och andra aktiviteter för barnen.

Fri entré. Ingen anmälan.

12.00 klär vi midsommarstången tillsammans. Stången reses kl. 13.00, sedan ringdans med lekledare Björn Norén.

Ca 13.45 (efter ringdansen kring stången) blir det en guidad rundtur bland områdets djur. Vi börjar hos hönsen vid skolans baksida. Sedan besöker vi fåren vid deras hage och avslutar uppe hos kaninerna i Prästgårdens trädgård.

Utanför skolan kan barnen prova på olika aktiviteter med blommor i midsommaranda.

Premiäröppet i gårdarna, och även handelsboden och Wulkanska huset är öppet mellan kl. 12.00-16.00. I Wulkanska huset finns den tillfälliga utställningen Historiskt hantverk. En utställning av Träakademien, Yrkeshögskolan Höga Kusten, där studenter ställer ut möbler, fönster och dörrar som de skapat efter historiska förlagor.

Smulan’s Café & Glass säljer fika och glass vid Spjutegårdens terrass.

Öppet i museibyggnaden och Kafé Murberget 10.00-16.00. Välkommen att besöka våra fina utställningar och lek i lekutställningen Småfolk eller häng i det pedagogiska rummet Studion, 1 trappa ner.

Fri entré!

Välkommen att fira midsommar på Murberget!

Tillgänglighet:

Programmet håller till utomhus, på gräsplätten mellan Ångermanlandsgården, Kyrkan och Skolan.

De medverkande använder mikrofoner.

Tillgängliga toaletter finns på entréplan i museets huvudbyggnad samt i Dasslängan bakom Hellströmska huset i stadskvarteret.

Handikapparkering finns bredvid museibyggnaden. Parkeringen är uppmärkt.

Ringdansen håller på ca 30 min.